Dosdimmer för DALI?

21 feb 2013 11:39 - 21 feb 2013 11:39 #1 av Marcus Lundström
Jag håller på att installera min först större anläggning med genomgående DALI-don. Jag är väldigt imponerad av systemet. Fantastiskt bra!!

Har hittat både elektroniska trafo´s och LED-drivers med DALI. Dock hade det varit jäkligt snajsigt att även köra vanliga 230V glödljus över DALI och fått hela belysningen under samma styrning.
Hade även minskat ner aktorerna i centralen till en dimmer för hela belysningsanläggningen.

Någon som sett eller vet om det finns "typ" dos-dimmer med dali-gränsnitt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2013 12:32 #2 av Jonas Johansson
Ryms tyvärr inte i dosa men ganska liten ändå...

www.tridonic.se/se/products/2632.asp
Följande användare sa tack: Marcus Lundström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2013 16:22 #3 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Dosdimmer för DALI?
Kan den där passa i en "pungdosa" från ELKO, må tro?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2013 22:26 #4 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet Dosdimmer för DALI?
Är dåligt om sådana tyvärr, alla dali-dimmrar jag sett är för DIN-montage.
Tridonics variant är nog det närmsta du kommer tror jag.

Vad kör du med för styrsystem? :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2013 01:30 #5 av Marcus Lundström
Jag kör knx med Schneiders Dali-Gateway. Den är enkel med webinterface för adressering och uppbyggnad av grupper. Men har dock inget annat att jämföra med.
Jag ställde frågan till Eltako och de skulle ta upp det med tyskarna som utvecklar om det kan vara intressant att ta fram någon variant.

1-10V systemet kommer att börja fasas ut inom kort så i framtiden är det nog DALI som blir melodin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2013 15:49 #6 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet Dosdimmer för DALI?
Aha, då är jag med!

Jo, den är riktigt fin faktiskt, går ju att konfigurera över bussen också om man vill.
Har du den nya lite mindre varianten? Har sett att det kommit en ny, dock har jag inte sett vad som skiljer den från den gamla.

Varför inte köra en KNX-dimmeraktor rakt av? Dessa finns i infällt utförande :)

Schneiders modell t.ex.


Var har du hört att 1-10v ska fasas ut..?

Visst, det är ju en ganska föråldrad teknik, men den fyller sitt syfte, dock inte på långa vägar möjligt att jämföra med DALI.

DALI är melodin, helt rätt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2013 16:04 #7 av Marcus Lundström
Detta är mitt första knx och dali projekt så jag har inte provat så mycket mer. Visst kan man köra knx aktorer i dosorna, det är ju ungefärsamma sak. Förutom att dali-donen brukar vara mycket billigare än knx-aktorer.

Funderar på om man kanske skulle köra dali-bussen i det överblivna paret i knx-kabeln så har man alltid både knx- och dali- buss med sig och därav möjligheten att välja aktor eller drivdon.

Att 1-10V ska fasas ut hörde jag av elektroskandia, säljaren sa att 1-10V kommer att prisas ut. Kanske bara gäller elektroskandia armaturer? Men jag uppfattade honom så att det gällde hela branschen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2013 16:23 #8 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet Dosdimmer för DALI?
Man lär så länge man lever! KNX är spännande att pyssla med...

Ja, det kan säkert stämma att 1-10V är påväg bort, är som sagt en ganska förlegad teknik.

Både KNX och DALI-grejer brukar vara ganska dyra, tyvärr.. det är inte raketforskning det handlar om, vilket vissa säljare får det att framstå som :)

Att köra DALI i busskabeln vet jag inte om jag kan rekommendera, tyvärr.
DALI räknas ej som SELV, och kabeln som används ska vara godkänd för nätspänning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2013 12:39 #9 av Marcus Lundström
Jag har fått för mig att Dali är ett fritt gränsnitt utan licensavgifter och därför billigare att tillverka. De dali led convertrar jag har fått pris på har inte varit märkbart dyrare än en vanlig jolly.

Har jag missat något eller för visst är den vanliga EIB kabeln godkänd för högre spänningar är klenspänning? Den får ju dela kanalisation med svagströmsledningar.
Finns ju också kombikablar upptäckte jag:
www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/488640/495654

Hoppas man får möjligheten att projektera någon kul installation med detta i framtiden. Nu när man fått smak för detta känns tändtrådar lika föråldrat som VP-rör och torix.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2013 16:31 #10 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet Dosdimmer för DALI?
Den är godkänd att förläggas tillsammans med grundisolerade kraftledare, men endast när den är ouppskalad.
Grundisoleringen på parterna i busskabeln är för tunn för att den ska få ligga nära kraftkablar, ett avstånd om minst 4mm mellan buss och kraft vill jag minnas att standarden säger.

Kombikabeln är ju dock ett alternativ som går att köra DALI över!
Hade ingen aning om att dessa fanns faktiskt :)

Vad är det för typ av installation du gjort nu? Villa?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2013 20:00 #11 av Marcus Lundström
Det är ett mindre kontor med konferensrum och en större föreläsningsal i anslutning. 32 Anellarmaturer med dali, 32 spotlight + lite till. Lite styrda uttag etc.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.053 sekunder

Senaste foruminlägg