Någon som testat ELKO:s Big-Box apparatdosa? (14 203 46 dubbelgips)
Verkar ju hur smart som helst. Tror jag ska ta och börja projja in sådana på något projekt.
ELKO:s Produktbeskrivning: Dubbel apparatdosa för montage där extra plats krävs för ex.vis trafo, reläer eller dyl. En apparat med c/c 60mm skruvavstånd kan monteras. Försedd med dubbelstuts för 16 och 20mm rör eller slang. Levereras med putslock och stutsar med tätpropp. För dubbelgips.
ELKO tar fram en del uddagrejer, de har en minidosa ca. 30mm diameter också. Tillhörande doslock finns.
Tror den skulle fungera som snyggt ledningsutlopp för högtalarkabel och annat, istället för att slangen sticker ut.
Finns inte i någon grossistkatalog så jag antar att den inte säljer speciellt bra.
Just denna dosan har jag inte provat och tror inte det blir någon succé heller. Varför inte använda en vanlig dubbeldosa om man behöver platsen? Risken är ju att man får ett gäng udda-dosor som ligger på hyllan och skräpar.
Jag tycker den ser rätt så trevlig ut och kan allt tänka mig några gånger som den hade varit trevlig och haft i väggen. Kanske inte så mycket i nybyggen där man kan planera lite mer men i renoveringar kan det vara lite svårt att få till platsen och då kan nog en sådan hjälpa till.
Jo...poängen är att om man har dubbeldosa så måste ju något monteras för den ena dosan, som ett lock om man inte har en apparat i. Detta slipper man ju med denna dosa då den undre delen är bakom skivan.