1fas objekt på 2 eller 3 fas grupp

12 nov 2012 22:22 #1 av Johan
Såg i en normcentral där man hade 1fas objekt på 2fas grupp att i stället för att byta dvärgbrytaren till en 2polig dvärgbrytare, så hade man satt ett litet skydd mellan säkringarna som gjorde att man bröt båda säkringarna vid ex handmöverering eller kortis. Detta var till Garo's dvärgbrytare modell äldre. Någon som vet om det finns till Garo's senare dvärgbrytare?

Service elektriker på Bravida, Halmstad

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2012 09:31 #2 av Mats Persson
De fanns väl förr till alla fabrikat? Men blev förbjudna att använda senare har jag för mig.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

13 nov 2012 13:53 #3 av Erik Christiansson
Om jag minns rätt från en gammal diskusion på BH så var anledningen till att de förbjöds att säkringen måste lösa ut även om armen hålls uppe. Om man förbinder två enpoliga säkringar och håller fast armen/armarna i uppfällt läge och kortsluter den ena fasen så löser bara den ena säkringen ut. Två- och trepoliga säkringar har den mekaniska förbindelsen "på andra sidan armen".
Följande användare sa tack: Jonas

13 nov 2012 19:14 - 13 nov 2012 19:14 #4 av Slugge
Njaa, förbjudna är de väl knappast men man får inte nyinstallera dessa byglar har jag för mig. Eller får man det om inte flerpolig brytning krävs? Men nej, skippa dessa och kör med rätt sort istället.. Kostar det så smakar det! :)

13 nov 2012 21:43 - 13 nov 2012 21:43 #5 av Johan
Uuum var osäker på om man får eller inte får använda dessa idag...Smidig lösning dock :) Får beställa hem riktiga grejjer istället.

Service elektriker på Bravida, Halmstad

Sidan laddades på: 0.053 sekunder

Senaste foruminlägg