Automatsäkring på 12v?

26 sep 2012 19:32 #1 av Martin
Tja.

Går det bra att använda en vanlig 230/400V Automatsäkring på tex 12V DC?

Läste lite snabbt att det 'funkar' men att brytförmåga vid DC och om det ej anges så antas AC-förmågan dividerat med fem.
Fast det säges endast om det är specat 250V/AC

Tänkte bara göra en billig lösning till ett par extraljus på vinterkärran.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 sep 2012 20:01 - 26 sep 2012 20:37 #2 av Claes Börjesson
Där jag jobbar används det flitigt på 24 VDC.

De flesta dvärgbrytare ABB, Hager kan användas ned till 12 volt växel eller likström utan problem, nedre gräns enligt både Hager och ABB\s datablad. Antar att det samma gäller før andra fabrikat.

Utlösning m.m. går efter ström ej spänning.

Däremot bör man vid likspänning inte gå över 60 volt. Men det beror nog på att gnistsläkning av ljusbågen är mycket sämre, man sliter på kontakterna.

Brytførmågan vid kortslutning borde inte vara några problem. Dels brukar lågvoltsystem inte kunna ge så stora kortslutningsströmmar (lastbilsbatteri ger max 1000 ampere vid kortslutning) och dels så är ju en kraftig kortslutning i ett AC-system att betrakta som en likström (åtminstone en stor kraftig likströmskomponent)....

27 sep 2012 11:26 #3 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Automatsäkring på 12v?
Jag har använt en automatsäkring till precis det du vill göra, och till bil stereo prylar med.

Gjorde ett "snabb" test och gjorde en kortslutning för att se om det funkade, och det gjorde det.

Så kör i vind :-)

27 sep 2012 16:58 #4 av Martin
Svar från Martin i ämnet Automatsäkring på 12v?
Hehe givetvis så glömde man säkringen hemma men en kompis hade ett par riktiga bilsäkringshållare så fick det bli :P

42

27 sep 2012 20:56 #5 av Mats Jonsson
När man använder en dvärgbrytare avsedd för AC-kretsar i DC-kretsar blir den magnetiska funktionen, kortslutningsskyddet, trögare. Normalt anger tillverkarna att funktionsströmmen ökar med 38-42%.

Om jag har en dvärgbrytare AC 10 A, karakteristik C ska den i en växelströmskrets lösa för strömmen 10 ggr 10 A, dvs 100 A. Men när den används i en likströmskrets blir funktionsströmmen 1,4 ggr 10 ggr 10 dvs 140 A.

I just ELV-kretsar blir detta ofta extra känsligt då den drivande spänningen är låg och kortslutningsströmmen är redan från början liten.

Tröghetsfenomenet gäller endast den magnetiska funktionen, inte för bimetallen, överlastskyddet.

Om man i stället använder en dvärgbrytare DC 10 A karakteristik C erhålls funktionsströmmen vid 100 A.

Vi har i en annan tråd diskuterat kontroll för idrifttagning. Detta är ett typexempel när kontrollen ska göras mot tillverkarens anvisningar. Se andra strecksatsen i punkt 61.2.2 i SS 4364000.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

28 sep 2012 18:26 #6 av Claes Börjesson
Jag anser att man över huvud taget inte skall använda C-karaktär på säkringar.
Framför allt inte vid lågspänning och i synnehet inte likspänning.

Varaktigheten på ljusbågarna vid kortslutning innebär att livslängden minskar kraftigt.

Där jag jobbar har man som mål att byta ut likström-säkringarna efter x-antal utlösningar. Hur många utlösniningar är dock oklart, en del anger 5 gånger andra 25 ggr andra ett hundratal (alltså inga problem).

Jag jobbar på tung industri med mycket höga säkerhetskrav.

28 sep 2012 19:55 #7 av Mats Jonsson

Claes Börjesson skrev: Jag jobbar på tung industri med mycket höga säkerhetskrav.

Just därför är mitt föregående inlägg av vikt att veta. Det tog telekombranschen några år att förstå varför deras anläggningar brann och dvärgbrytarna inte löste ut. Men nu vet vi!

Se även faktor vid DC-användning i bifogad fil

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder