Har ett hus med 48 lägenheter som i dag är 1fas. Ska göras om till 3 fas med ny inkommande servis.
Hittade en formel som va för mer än 10 lägenheter. 12,5 + 1,5 x N där N stod för antalet lägenheter.
12,5 + 1,5 x 48 = 84,5 kW
Påslaget med 12,5 känns väldigt oprecist tex blir det stor skillnad om det är 11 eller 98 lägenheter.
Finns det någon bättre formel?
Tänker jag fel om det totala behövet är 85,5 kW och det är nästan bara 230 belastningar.
Vi har 3 st faser att belasta så jag delar det på 3 (85,5 / 3 = 28,5). 28500 / 230 = 123 A
Så en matning på 150 A in bör räcka för lägenheterna. Sen får jag lägga på för tvättstuga trapphus och övriga utrymmen.
Fick denna tankenöten av chefen att räkna på så det är inte hela värden om jag inte lyckas med det är kul att se om man har tänkt rätt.
Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.
Läser man om denna formel i ELBASEN. Så står det:
"Effekt beräknad enligt ovan (formeln) inkluderar fastighetens allmänna behov med undantag för gemensam tvättstuga med flera tvättmaskiner.
Man ska akta sig lite så att det inte handlar om att det kan komma några motorvärmarstolpar med i bilden, tycker nog för övrigt att man överdimensionerar inkommande lite mer än denna formel