Är det så lämpligt att bara stå för behörigheten "på papperet"?
Rent lagmässigt blir det väl du personligen som ska ha "överinseende" över de andras arbete? Det är då ditt ansvar att se till att alla följer gällande föreskrifter, har rätt instruktioner för kontroll före idrifttagning osv osv..
Det som blir intressant är vad du får för befogenheter.
Att "stå för behörigheten" är mer än en underskrift på en papperslapp för den seriöse.
När jag var behörigetsansvarig så såg jag till att få ett avtal där företaget gick med på att inte stämma mig vid ett eventuellt fel som nån av gubbarna gjort. Jag krävde också full lön under eventuell fängelsetid.
Sen slöt jag ett avtal med var och en av gubbarna.
Där dom fick skriva under på att dom kände till hur vi jobbade, arbetsmetoder som var tillåtna samt att de var tvugna att säga ifrån ifall de kände sig osäkra på något.
Trots detta fick jag efter en tid avsäga mig uppdraget då jag satt på en position där jag inte hade befogenhet att avsätta ekonomiska medel för att skicka gubbarna på kurs och då faller ju alltihop.
Så ett tips från mig är att tänka igenom dessa bitarna först. Sedan kan man tänka på vad man ska ha för peng för det.
Jag kollade för några år sedan och det var vanligt med 2500:-/månad, men de flesta som t.ex. Sveriges Television, Telia, Stora Ellverantörer m.m. sade sig vara på gång att avskaffa detta.
De gjorde de därför att de i dag hade individuella löner och man betalar för helheten och Behörighetsansvaret bara är en del i detta.