Kan nån säga hur en serviscentral ska märkas i ett gammalt hyreshus?
Den nya centralen har 15 st trefas gänga 2 säkringar, som matar mätartavlor. Dessutom matar 3 st 3X63 A utgångar mätarblock som i sin tur har 4 st lägenheter var. I centralen finns även en 3x63 A utgående kabel för en fastighetscentral, som i sin tur matar hiss, uc, trapphus osv.
Dom gamla mätartavlorna har beteckning t ex B1, H1, K1, U1 osv.
Jag tror att jag ska märka allt till att börja med med A1. Alltså skulle gamla B1 bli A1B1, mätartavlorna med gemensam matning från A1 till blocket med t ex A1D1L1, där L1 är den gamla beteckningen.
Är jag fel ute?
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Det finns väl eg inga tvingande regler kring detta. Om det är ordning och logik i den nuvarande märkningen och du vill behålla de gamla märkningarna och komplettera med A1 osv så gör så. Eller också kan man ju tänka som så att ska ändå allt märkas om så kan man passa på att städa upp lite i beteckningarna.
Är själv dålig på sånthär så lär mig gärna om det.
"
Centralbeteckningar om man märker enligt gamla standarden (SS 437 01 40)"
Stöter på den ständigt. rätt rörig om man inte vet vilka trapphus som är B C E etc som de oftast är märkta med. Saknas oftast dokumentation om vart elcentraler sitter och går så det brukar man märka upp. Dock ändrar man inga centralbeteckningar. Mest pga att om man inte hittar alla så är det någon någondag som står och kliasig och undrar var fan en central matas ifrån och så finns inte beteckningen eller liknande.
Det är jag som ställde frågan som gäst!
Problemet är att om jag döper om allt - då måste jag komma in i lägenheterna också. Sunt förnuft måste gälla även här - att man vill gärna hitta samma beteckning på en elmätare i källaren som på sin central i lägenheten.
Det kanske är lika bra att behålla dom gamla namnen?