Installation av handdukstork

16 mar 2011 15:55 #1 av Patrik Hedlund
Hur brukar elanslutningen på handdukstorkar se ut? Ska man sätta en dosa på väggen eller göra ett rörutlopp? Finns det någon rekommenderad höjd på dosa/rörutlopp?
Antar väl att man får se vad kunden ska ha för handdukstork innan man kan dra elen till den?

//Patrik, "handdukstorksoskulden"

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2011 17:21 #2 av Mats Persson
Ja det beror på torken.. Det finns ju höga och det finns låga.
På vissa så går det att ha en dosa bakom, men vanligast tror jag är ett rörutlopp.
Så det är ganska bra att veta vad de ska ha..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

16 mar 2011 17:57 #3 av Patrik Hedlund
Okej, då ska jag se om de har bestämt sig för någon i morgon. Det enda jag vet är att det ska vara en med både vatten och elanslutning.

Tack!

//Patrik

Fil bilaga:

16 mar 2011 20:16 #4 av Bo Siltberg
Rörutlopp, och sedan en dosa? Alla torkar jag sett har haft en anslutningssladd som inte verkar låta sig bytas, så man måste alltså skarva?

16 mar 2011 20:48 #5 av Ronnie Lidström
Som Mats säger. Det är olika från tork till tork. Vissa har dold anslutning för rörutlopp. Vissa kan man ha dosa. Vissa måste man ha dosa. En del går ej att göra dold anslutning på och man måste sätta en anslutningsdosa bredvid.

Alltså, du måste få installationsanvisning för den du ska montera innan du förbereder med slang.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

16 mar 2011 21:06 #6 av Ronnie Lidström

Patrik Hedlund skrev: Okej, då ska jag se om de har bestämt sig för någon i morgon. Det enda jag vet är att det ska vara en med både vatten och elanslutning.

Tack!

//Patrik

Handdukstorken jag satte hemma gick inte få med både dold vattenanslutning OCH dold elanslutning. Så det blev dolt vatten och en infälld dosa med dragavlastning till elen :dry:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

16 mar 2011 22:23 #7 av Richard
Rörutlopp är bäst.
Då kan du montera en tvättmaskinsdosa över utloppet.

17 mar 2011 16:00 #8 av Patrik Hedlund
Hehe Jag hade sådan tur så att när jag kom tillbaks efter att ha köpt grejer så hade rörmokaren kommit dit och satt ett kryss exakt där han ville att jag skulle ut med elen. Så det var ju helt perfekt! :P

//Patrik

Fil bilaga:

Sidan laddades på: 0.091 sekunder

Från Facebook-gruppen