Jag har nämligen problem med takvärmen här hemma och kan inte inte ett dugg om dessa djävulens påfund.
Har inte haft igång den sedan i våras och minns att jag bråkade med den förra hösten också innan jag fick igång den.
Jag har normalt säkringarna ur för värmarna i de olika rummen.
Nu satte jag i säkringen till sovrummet men inget hände.
Då tog jag fluken och mätte på utgående till sovrummet. Till min förvåning hade jag spänning ut, i ungefär 10-20sek.
Sen 0V i kanske 30-60sek och därefter hade jag full spänning igen. Sådär håller det på och varierar mellan 0-230V.
Nån som har den blekaste vad det kan vara för fel?
jag tog några bilder på utrustningen med mobilen.
Det är alltså, takvärmemattor och givare i rummen.
Nån form av tidur i hallen och två stora huvudstyrningar i källaren vi centralen.
Verkar vara en typ av pulser med flera olika zoner för rummen.
Med Triac-utgångar så pulsar den ut värmen steglöst. För 50%effekt, halva pulstiden till och andra halvan från.
Verkar fungera som den ska, testa öka på rumsgivaren i hallen och se om du får en längre tillslagstid.
Finns det någon utegivare på fasaden för kompensering?
Dan Lundqvist skrev: Verkar vara en typ av pulser med flera olika zoner för rummen.
Med Triac-utgångar så pulsar den ut värmen steglöst. För 50%effekt, halva pulstiden till och andra halvan från.
Verkar fungera som den ska, testa öka på rumsgivaren i hallen och se om du får en längre tillslagstid.
Finns det någon utegivare på fasaden för kompensering?
Johannes Berglin skrev:
Jag kan ha rumsgivaren på max utan att det blir nån som helst värme.
Utegivare har jag ingen aning om det finns. Ska kolla.
Supertack för manualen!
Okej, du borde ju få ut 20-30% värme.
Testat att mäta med en tångamperemeter, för att se om du har någon förbrukning under de 10-20sek som det är tillslag?
hittade inte någon manual för "Huvudstyrningen", men troligtvis bygger det på ungefär samma sätt som de här.
www.abelko.se/default.aspx?p=415
Annars kan du kanske ringa dit och höra om de har någon äldre.
ServiceElektrikern som Monterar, Konstruerar, Programmerar och Funderar dagarna i ända...
Slingorna brukar ju lägga av efter ett tag. Vi har bytt ut några takvärmeanläggningar, men hos de flesta där den slutat funka så har vi bara kopplat bort den och installerat radiatorer istället.
Varför laddade du inte upp bilderna här och infogade dem i inlägget?
Ronnie Lidström skrev: Slingorna brukar ju lägga av efter ett tag. Vi har bytt ut några takvärmeanläggningar, men hos de flesta där den slutat funka så har vi bara kopplat bort den och installerat radiatorer istället.
Varför laddade du inte upp bilderna här och infogade dem i inlägget?
De kan ju ha lagt av. Men jag tror inte det eftersom jag haft strul tidigare år med att få igång dom när det börjar bli kallt.
Skall fortsätta felsökningen imorgon. Har för mig att jag har en ritning nånstans hur mycket effekt varje slinga är på. Så kan jag ju mäta upp dom.
Angående bilderna så gick det av gammal vana. Tack för tipset!