Trär ni på värmebeständig slang på trådarna i lysrörsarmaturer?

09 okt 2011 20:38 #1 av Patrik Hedlund
Angående detta , så undrar man ju egentligen hur alla andra gör. Brukar ni trä på värmebeständig slang på trådarna för att de inte ska torkas ut av värme och UV-ljuset?

Jag har aldrig gjort det, men man kanske borde börja? I alla fall tills att det blir en gemensam standrard mellan armaturtillverkare och kabeltillverkare.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2011 20:47 - 09 okt 2011 20:51 #2 av Ronnie Lidström
Jag skrev ju om detta här på fluxio. Specifikt då om problemet med halogenfri kabel som tål värme mycket sämre.

Jag har köpt en rulle värmetålig slang till firman. Den används nog inte varje gång. Men använder man halogenfri kabel så kommer den inte ens att hålla garantitiden ut om man inte trär på skyddsslang.

edit: Jag tror det är väldigt ovanligt att elektriker använder skyddsslang. För det var inte helt enkelt att få tag på sådan slang. INGEN grossist hade den på hyllan.

Jag hittade Värmebeständig isolerslang 4mm E:74.659.92 på Solar.

Står att den är mörkröd. Men den är svart den vi fick.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

10 okt 2011 05:51 #3 av Niklas
Det är väl även så att de halogenfria trådarna inte är så UV-tåliga och därför behöver skyddas där de utsätts för ljus

10 okt 2011 15:35 #4 av Mats Persson
Armaturtillverkare med lite standard brukar skicka med sån slang till deras armaturer.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

09 nov 2011 06:32 #5 av Ronnie Lidström
Brukar det följa med lysrörsarmaturer? Inte med de som vi köper iaf...

Fil bilaga:

09 nov 2011 08:09 #6 av Johannes Hammarstedt
Man följer väl de anvisningar som finns?
Om kabel nu inte tål denna miljö, vilket den halogenfria definitivt inte gör(jag har hört om fall där ledarisoleringen fallt av efter bara två år i en sluten armatur), då använder man väl de skydd som finns alternativt väljer en annan kabel?

För och raljera lite, ni ansluter väl skyddsledaren i vägguttaget?
Det är en väl grov jämförelse, jag vet. Men varför skall man frångå reglerna här?

Behörighet AB

09 nov 2011 16:27 #7 av Mats Persson
Undrar om inte exaktor brukar ha med?
Men många spotlights har med..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

09 nov 2011 19:12 #8 av Ronnie Lidström
Följer inte med Exaktor. Följer med spottar och vissa andra armaturer.. Men sällan vanliga lysrörsarmaturer

Fil bilaga:

09 nov 2011 22:15 #9 av Mats Persson
Nä det är nog sant...
Jag satte upp ett par vanliga glödlampsarmaturer för utomhusbruk i dagarna, där var det med.. Lite olika hur de gör.. Men klart är att det verkligen behövs, speciellt i en lysrörsarmatur.. Men tyvärr så slarvar man alltför ofta (jag iallafall)....

Elinstallatör ABL

Sidan laddades på: 0.065 sekunder

Senaste foruminlägg