Vi ska göra installationer av uttag och belysning i en större transportbil som ska inrymma en portabel "filmstudio" eller vad man nu kallar det. Ska vara massa utrustning för videoinspelning, monitorer osv..
Blir det nåt knas om man jordar karossen som också är ansluten till minus på batteriet? Eller är det bara att jorda på?
Det är väl enda sättet och så man ska jord just omväxlar i fordon så vitt jag vet. Så har de iallafall gjort på våra arbetsbilar och de är ju gjorde på auktoriserad verkstad, så de "borde" ju göra rätt... =)
alla bilar som har motorvärmare får ju karossjorden automatiskt ansluten till nätjord, och det är väl inget fel i det, förutom ifall inkommande PEN lossnar till centralen som matar motorvärmaruttaget, så att bilen blir strömförande... men det är ett långsökt scenario, men visst hade ju en dubbelisolerad värmare vart bättre i de fallen.
min åsikt är att du ska jorda om du inte är helt säker på att karossjorden aldrig kan komma i kontakt med nätjord och att man inte kan beröra karossjord och nätjord samtidigt (inga plåtdetaljer invändigt i fordonet)
om fordonet har motorvärmare och denna anslutes till en annan matning än den fordons-elen är ansluten till så kan det kanske hända att det flyter små vagabonderande strömmar om jordpotentialerna i de två matningarna inte är på samma plan, och då är ju en jordning i fordonet viktig eftersom den jämnar ut potentialskillnader i fordonet, men jorda då i en karossdel som sitter ordentligt fastsatt i ramen. se även över jordning mellan ramen och motorn ifall värmare är installerad.