Jag har stött på ett intressant fenomen hos en polare.
Han har en Easee laddbox på en jordfelsbrytare som han laddar sin hybrid med och medans kör han kupévärmaren i bilen som matas från en personskyddsautomat. Det verkar som att när båda 2 används samtidigt så löser antingen JFB eller PSA ut ibland. Är det pga nån potentialskillnad eller vad kan ställa till det? Han har testat köra kupévärmaren på annat uttag som inte går via PSA:n och då fungerar det. Någon som har en idé om det ställer till det att man kör båda 2 samtidigt i bilen?
En del elbilar och laddhybrider har någon form av inbyggt jordfelsskydd i bilen, som då och då under laddningens gång lägger ut en svag testström mellan N och PE. I synnerhet är Renault känt för att ha sådana lösningar, och att det inte går att ha både laddkabel och kupévärmarkabel anslutna samtidigt utan att det löser ut någonstans.
Ett sätt att lösa problemet i praktiken - dock skulle det väl formellt inte tillåtas - skulle kunna vara att ta två kraftiga kiseldioder, parallellkoppla dem motriktade mot varandra och lägga dem i serie med kabeln mellan kupévärmarintagets skyddsjord och bilens chassijord. På så sätt måste "felspänningen" uppgå till ca 0,7 V toppvärde innan någon nämnvärd ström kan flyta mellan de båda PE-ledarna. Dioderna bör såklart tas till så att de håller för felströmmen vid en stum kortslutning mellan fas och PE, tills säkring har löst.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.