Styrning grind och inducerad spänning?

31 okt 2022 09:56 #1 av Calle
Hej!

Jag har kopplat in en grind modell större (tänk byggrind). Grinden är åt en halvideell förening med en medlem med bakgrund inom el. De har själva förlagt kabel (typ n1xv 5G2,5) ca 150m i markrör. Svart och grå används för att aktivera en slutning i grindautomatiken (öppna/stäng) med en vanlig återfjädrande tryckknapp placerad intill central. Utöver det finns slutande nyckelbrytare på respektive sida grinden och en senare installerad kortläsare av annan entreprenör.

Nu är det tydligen problem med att grinden emellanåt inte längre går att stänga.

Utan att ha varit på plats ännu så undrar jag om det kan vara så att spänningen som induceras i svart och grå ledare kan störa ut slutningen (24V vill jag minnas).

Jag tänker mig nåt i stil med att man tycker vid ett specifikt tillfälle när kurvan är som högst och planeterna ligger i rad så störs grindens automatik av den här inducerade spänningen i slutningen och den helt enkelt inte ger signal att stänga.

Låter mitt resonemang rimligt eller bör detta inte ha någon betydelse vid en slutning?

Mvh

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2022 11:34 #2 av Bo Siltberg
Avgörande för frågan som jag ser det är känsligheten på denna styringång.

Eftersom den är tvåpolig är det troligen en klenspänningskrets. Kanske anger installationsanvisningen en max längd på styrkabeln?

Åt andra hållet kanske kretsen är väldigt okänslig och kräver en viss ström. 300 meter 2.5 mm² blir drygt 2 ohm vilket kan vara för mycket. Men du skriver inte om felet endast gäller manöver via denna ledning.

Effekten på grindmotorn kan också vara så att 150 meter kabel är för långt, med för högt spänningsfall för att motorn ska starta.

Om det verkligen är så att felet endast inträffar vid stängning så kanske det handlar om en gränslägesbrytare som inte fungerar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2022 11:57 #3 av Calle
Tack för svar!

Styrningen är en 24V-krets om jag minns det rätt, det fungerade utmärkt från alla brytare när vi provkörde efter inkoppling. Får ringa imorgon när jag ska dit och fråga tillverkaren och fråga om liknande problem uppstår vid särskilda tillfällen. Ska även notera gränslägesgivaren.

Min förhoppning är att något har halkat snett vid installationen av kortläsaren. Men det är underligt att det bara är vid stängning som det inte fungerar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2022 09:14 #4 av Torbjörn Forsman
Använder manöverkretsen likspänning eller växelspänning?
Går det att mäta upp någon ovidkommande 50 Hz-spänning mellan manöveranslutningarna vid tillfällen då styrningen inte fungerar?

Jag kommer att tänka på ett fall för ett antal år sedan som gällde en serie "intelligenta" kontaktorer från ABB, de hade lite elektronik inbyggd så de kunde matas med valfri manöverspänning från 12 till 230 V, AC eller DC. Nu visade det sig i en tillämpning att de där kontaktorerna kunde slå till EN gång, de kunde slå från men sen ville de inte slå till igen. Manöverspänningen var 24 V AC som styrdes av triacar på ett styrkort. Nu fanns det en övervakningskrets där som lade ut en svag ström via ett högohmigt motstånd och en diod för att känna av om det fanns en last ansluten. Den svaga övervakningsströmmen räckte för att få elektroniken i kontaktorn att hänga sig så den inte ville slå till igen innan den hade blivit helt strömlös. Den akuta lösningen på problemet blev att lägga ett lämpligt motstånd parallellt med manöveringången på varje kontaktor, senare gjordes styrkortet om så övervakningsströmmen sänktes.

I det här fallet med den långa 5G2,5 -kabeln kanske man skulle kunna planera om kopplingen av olika ledare i kabeln för att minimera kapacitiv koppling mellan fas och manöverström. Ledarna i en 5-ledarkabel ligger ju i en 5-hörning, då kan jag tänka mig att man får minst koppling från fasledaren om man ser till att de båda manöverledarna ligger intill varandra, närmast utanför vardera av dem kommer N resp PE, och mellan N och PE på andra sidan av femhörningen kommer fasledaren.

En annan möjlighet, om det är likströmsmanöver, är att lägga en lämplig kondensator parallellt med manöveringången för att shunta bort den växelspänning som finns på ledarna.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2022 17:11 #5 av Calle
Tack för alla svar och idéer!

När jag samtalade med kund så framgick det att problemet bara uppstod på morgonen. Trodde att det fanns någon tidsinställning i grinden, men det visade sig vara kondens på ljusbommens reflex som gjorde att den inte såg haha. Kraftigare modell beställd i samråd med tillverkaren.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Bo Siltberg, Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2022 17:30 - 09 nov 2022 17:32 #6 av Patrik
Ibland är det lätt hänt att man överanalyserar och krånglar till det(jag gör det ofta) men är oftast en ganska enkel sak som ställer till det. Men man slutar aldrig att förvånas och man lär sig något nytt :)
Extra roligt när man som du delar med sig av både det initiala problemet och sedan lösningen så att andra också kan lära.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg