OBS! När ni gjort quizet klart och skickat in era svar så kommer en länk till facit på nästa sida! Kopiera den länken (eller öppna i ny flik) innan ni klickar på "visa mina svar" knappen. Många som missar länken till facit.
Det var ett bra quiz med frågor lite utanför det vanliga. Jag hade 4 fel.
Varning: Spoiler!
[ Klicka för att expandera ]
[ Klicka för att dölja ]
Angående frågan om bakstycke finns även denna paragraf:
515.1
Materiel ska vara vald och monterad så att skadlig påverkan mellan elinstallationen och andra, ickeelektriska installationer, undviks.
Materiel som saknar bakstycke ska endast monteras på byggnadsdelar om följande fordringar är
uppfyllda:
– spänningssättning av byggnadsdelen är förhindrad
– brandavskiljning är anordnad mellan materielen och brännbara byggnadsdelar.
Om byggnadsdelarna är obrännbara och inte är av metall fordras normalt inga tilläggsåtgärder. Om
byggnadsdelarna är brännbara eller av metall ska följande fordringar tillämpas:
– om byggnadsdelen är av metall ska den anslutas till skyddsledaren eller till
skyddsutjämningsledaren i enlighet med kapitel 41 och kapitel 54.
– om byggnadsdelen är av brännbart material ska materielen avskärmas från den med ett skikt av
isolerande material som har brännbarhetsvärdet FH1 enligt SS-EN 60695.
[ Klicka för att dölja ]
Frågan angående utökning i badrum med en dubbelisolerad handukstork, har fått för mig att man får monter en utan att man måste montera en JFB. Har inte boken i närheten så jag kan kolla upp det, eller har jag bara drömt att jag har läst detta?
[ Klicka för att dölja ]
Om det redan finns en anslutningspunkt så tror jag du får använda den (för fast anslutning), även om den kanske initialt var avsedd för en tvättmaskin. Det har för övrigt aldrig(?) funnits en föreskrift som tillåter eller förbjuder fast anslutna tvättmaskiner i badrum, utan det har varit "tillåtet" av hävd(?). Så det är svårt att åberopa paragrafer i föreskrifter... Vilken paragraf behandlar t.ex N-terminalen i perilexuttag?
[ Klicka för att dölja ]
Frågan angående utökning i badrum med en dubbelisolerad handukstork, har fått för mig att man får monter en utan att man måste montera en JFB. Har inte boken i närheten så jag kan kolla upp det, eller har jag bara drömt att jag har läst detta?
[ Klicka för att dölja ]
Inte helt lätt det där. Enligt dagens regler (föreskrifter+svensk standard) måste allt i badrum vara skyddat av jordfelsbrytare. Inte bara uttag.
MEN frågan är ju egentligen när man måste använda de nya reglerna och när man kan gå efter de som gällde när badrummet byggdes.
Finns egentligen inget solklart om detta. Men i Elsäkerhetsverkets föreskrifter så står att man får göra undantag från dagens regler vid "utvidgning inom torra utrymmen inomhus". T ex komplettera med ett till ojordat eluttag i ett vardagsrum fast det ska vara jordat enligt dagens regler.
Jag har tolkat det så att eftersom Elsäkerhetsverket medger undantag från sina föreskrifter vid dessa tillfällen så borde det också gälla Svensk Standard.
Dvs om du gör en utvidgning utomhus eller i ett badrum så ska dagens regler följas.
[ Klicka för att dölja ]
[ Klicka för att dölja ]
När en starkströmsanläggning utökas ska de nya bestämmelserna tillämpas på den del som utökas. Det finns dock tre undantag från denna princip. Dessa undantag finns beskrivna i ikraftträdande och övergångsbestämmelserna i föreskrifterna. Inget av dessa kan dock tillämpas i badrum. Som Bo är inne på så gäller inte principen om utökning när man ansluter elektrisk utrustning, vare sig man fast ansluter utrustningen eller ansluter utrustningen med stickpropp eller annat anslutningsdon. Så när man utökar själva anläggningen ska nu gällande bestämmelser tillämpas men man får ansluta tvättmaskin/handdukstork till befintlig anläggning/uttagspunkt.