Lastbalansering/effektvakt med nya Tesla Wallconnector (wallbox) gen 3

28 okt 2021 14:48 #1 av Ronnie Lidström

Någon som installerat nya Tesla laddboxen? En glad nyhet är att den har inbyggd jordfelsbrytare och DC-felströms kännare som alla andra boxar :)

Dock blir jag inte klok på hur man fixar lastbalansering mot huvudsäkring. Installerar man en 3fas 16A laddbox i en privatbostad behöver man ju i princip alltid lastbalansera mot huvudsäkringen om man vill kunna göra nånting annat i huset samtidigt.

Jag har läst manualer, sett instruktionsfilmer och googlat men kan bara hitta information hur man lastbalanserar mellan flera olika laddboxar. Inte mot husets huvudsäkring.

Går inte detta?? Nån som vet?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2021 11:36 #2 av Sonesson Ronni
Hej Ronnie.
Har inget svar på din fråga. Men har en följdfråga.
Hur gör du och ni andra när ni kommer till en anläggning som redan har lastbalansering till sin elpanna. Och ni skall installera en laddbox med tillhörande lastbalansering.
Inte så bra med två lastbalanseringar. Finns det någon bra lösning?
Hälsar Ronni

RSN

12 nov 2021 20:57 #3 av Markus Ågren
Har fått samma fråga av en installatör som funderade om vi hade använt TESLA´s laddare någonstans och om det fanns lastbalansering, men det vi kom framtill efter läst instruktionen är att det bara var intern mellan flera laddare dock var väl kommunikation om jag inte minns fel med max 4 andra laddare?

Installatören hade mailat till TESLA´s support och väntade på svar, så vet inte vad som blev med det. Men jag tror tyvärr inte att den har det, får i så fall bli en egen lösning som bryter bort allt känns det som?

Markus Ågren

Sidan laddades på: 0.145 sekunder