dra matningskabel i torpargrund

27 maj 2021 13:58 #1 av Svante Östh
Hej

Håller på med installation av nytt kök hemma.Nuvarande spis är trefas 400 volt.Vi vill ha inbyggnadsugn samt en induktionshäll.Upptäckte igår när jag mätte i perilexuttaget att nolla saknas.Huset byggt 1978.Försökt med dragfjäder, men kommer endast ca. 6 meter där det tar stopp.Totala avståndet till central ca. 12 meter.Har kontaktat en elfirma på orten men dom har inte varit hit ännu.Min fråga är följande.
Om det skiter sig även för elfirman att dra i en nolla ,vad göra?Huset har torpargrund och det skulle gå att dra en helt ny 5-ledare där,men är då detta tillåtet?Om detta är tillåtet skulle jag gärna vilja ha beteckning på lämplig kabel och installationssätt (ska den dras i rör eller räcker det att klammra fast den)?Har någon andra förslag på lösning så är jag mycket tacksam.

Svante

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2021 15:30 - 27 maj 2021 15:40 #2 av Rikard Ågren
Det är ett arbete som kräver auktorisation så jag skulle råda dig att vänta på elfirman. Detta är ett forum för yrkesmän.

Projektledare el, styr och automation

27 maj 2021 20:09 #3 av Mikael Malmgren
Hej Svante

Jag förstår att det är ett tråkigt svar men elinstallatör är ett reglerat yrke och ett tillsynes enkelt problem kan ha flera faktorer att ta hänsyn till.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Sidan laddades på: 0.386 sekunder