1-poligt kopplat 3-polig säkerhetsbrytare

19 maj 2021 17:29 #1 av Råger
Tjenare

Har en allmän fråga om säkerhetsbrytare, utomhus relativt väderutsatt.

Kommunen har valt att förlägga ett helt område med krav på dränkbar pump vid befintliga källarutrymmen. Förfarandet går i att kommunens gräver en stenkammarbrunn, vid för det mesta lägsta punkten in mot huskroppen. Sen förlägger man en dränkbar pump med fem meter kabel.
Resterande bit med inkoppling får kunderna "sköt" m.a.o ta kontakt med någon installatör.

Pumpen är en 230 historia, kan jag med berått mod koppla den mot en 3-polig ABB säkerhetsbrytare? Med andra ord använda en av polerna i den.

Varför undrar ni? Helt klart högre skyddsklass IP-mässigt än mycket annat. Det blir helt klart en snyggare installation på det sättet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2021 20:48 #2 av Mikael Malmgren
Ja, varför inte? Det finns (väl) inget krav att du måste använda alla polerna.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

21 maj 2021 20:51 #3 av Magnus H
Kolla på säkerhetsbrytarens driftkategorier vad den klarar av.
Så kan man ju köra igenom alla poler med 1-fas om man vill göra det riktigt säkert.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

19 jun 2021 23:30 #4 av Electrum
Inga problem, det är bara att välja en sådan om du vill och koppla.
Jag brukar koppla brytningen 2-polig i sådana här fall, dvs när jag sätter enfasobjekt på en trepolig brytare.
Fördelen är väl att man kan bryta bort ett ev jordfel helt då, dvs kunden kan bryta bort det, i väntan på att få en elektriker till sig.

Och, kanske onödigt, men jag nämner det ändå.
Skyddsjorden får aldrig sitta på över en brytande kontakt, den måste alltid vara kopplad på så sätt att det krävs verktyg för att bryta skyddsjorden.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

22 jun 2021 21:41 - 22 jun 2021 21:41 #5 av Ronnie Lidström
Det finns 2-poliga säkerhetsbrytare som ser ut som vanliga 3-poliga.

Inte så vanligt att man använder dem och finns knappast "på hyllan". Men de är marginellt billigare. Jag har köpt sånna en gång när det var ett större antal markiser som skulle kopplas in.

T ex (finns säkert fler fabrikat) E:3134548

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Sidan laddades på: 0.130 sekunder