Starta firma med fokus stora jobb?

02 jan 2021 23:51 #1 av Mollan
Hej jag är en entreprenadelektriker på ett större företag.

Jag har under de senare åren börjat få funderingar om det går skapa något eget. Efter jag fyllde 30 så har jag i princip blivit outtröttlig och känner mig redo för större utmaningar.

Det enda jag vill hålla på med, till största del iaf. Det är entreprenader, nyinstallation och ombyggnader/renoveringar.

Varje gång jag hör någon som ska starta företag så verkar det gälla service eller fokus på småjobb.

Går det skapa ett företag med fokus på större jobb, upphandling mm. Utan någon ekonomisk backup eller större företag bakom sig?
Med större jobb så tänker jag några hundra timmar och uppåt. Säg 300+ utan större eftertanke. Målet är att kunna anställa om/när den tiden kommer.

Får specificera mer frågor sedan om det kommer till det.

Som sagt: Går det få god lönsamhet i denna marknaden och kriga mot de stora företagen och de andra om jobb?
Hur mycket handlar om rabatter från grossister?
Hur mycket handlar om kontakter?
Vilka fördelar har de små mot de stora och vice versa.
Vilka strategier använder de stora mot de mindre företagen?
Är det alltid ett getingbo och priskrig när en byggare lägger ut ett jobb?

Alla tankar och svar uppskattas. Vet att här finns många duktiga och erfarna vars åsikter jag respekterar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jan 2021 18:21 #2 av Mikael Pettersson
Det går nog även om det är svårt. Alla eventuella offentliga upphandlingar brukar ha ganska högt ställda krav i form av

*Miljöledningsystem (iso)
*Kvalitetsledningsystem (iso)
*Ekonomisk rating
*resursbas
*Olika efterfrågningar på CV hos exempelvis tänkt arbetsledare
Oftast i upphandlingen så ska du då kunna påvisa exempelvis att du har en resursbas på

1 arbetsledare som på sitt CV har blablabla..
3 Elektriker med dokumenterad erfarenhet från blablabla.

Min erfarenhet är att det inte handlar mycket om gross rabatter, det kommer sen för att justera marginal.
Kontakter är mycket viktigt. Men det byggs också snabbare / bredare än man tänkt sig. Det jobb jag trodde vid start att jag ska göra blev inte av och det blev en annan inriktning.
Fördelar mot det stora är dina overheadkostnader är mycket lägre, vilket kan resultera i att du kan lämna ett fördelaktigt pris.

Min erfarenhet:

Startade för 3 år sedan m en bra kompanjon. Idag 10 anställda. Vi har fokuserat på mindre jobben och fått ett namn fort. Nu börjar fokus ändras. Utan kontakter och ett bra CV hade vi ej varit här. Vi har försökt bygga en stabil grund, bra priser på stora långa ramavtal och långsiktiga kundrelationer. Därefter kan man toppa med div jobb som man har bättre marginal på.
Följande användare sa tack: Peter

30 jan 2021 15:02 - 30 jan 2021 15:04 #3 av Michell Martic
Hej,
Varför många börjar med service skulle jag tro är för att det bygger upp en kundbas som innebär att man har en bas att bygga vidare på. Räknar man enbart på stora jobb finns risken att man står utan jobb om man inte kalkylerar hem jobbet som stod på tur. Dessutom så ska man jobba upp ett antal anställda som är orienterade i företaget.
Alternativt så kan man använda sig av UE, men då ska man även etablera de kontakterna samt att man står med en större risk om beställaren handlat upp enligt AB/ABT.
Jag skulle alltså tro att man startar smått för att inte växa organiskt alldeles för snabbt. Startar man stort direkt så är riskerna så stora att de kan fälla en redan vid första eller andra projektet, om man inte byggt upp en bas.
All The Best,
Michell Andersson
Följande användare sa tack: Patrik

Sidan laddades på: 0.034 sekunder