Starta firma med fokus stora jobb?

02 jan 2021 23:51 #1 av Mollan
Hej jag är en entreprenadelektriker på ett större företag.

Jag har under de senare åren börjat få funderingar om det går skapa något eget. Efter jag fyllde 30 så har jag i princip blivit outtröttlig och känner mig redo för större utmaningar.

Det enda jag vill hålla på med, till största del iaf. Det är entreprenader, nyinstallation och ombyggnader/renoveringar.

Varje gång jag hör någon som ska starta företag så verkar det gälla service eller fokus på småjobb.

Går det skapa ett företag med fokus på större jobb, upphandling mm. Utan någon ekonomisk backup eller större företag bakom sig?
Med större jobb så tänker jag några hundra timmar och uppåt. Säg 300+ utan större eftertanke. Målet är att kunna anställa om/när den tiden kommer.

Får specificera mer frågor sedan om det kommer till det.

Som sagt: Går det få god lönsamhet i denna marknaden och kriga mot de stora företagen och de andra om jobb?
Hur mycket handlar om rabatter från grossister?
Hur mycket handlar om kontakter?
Vilka fördelar har de små mot de stora och vice versa.
Vilka strategier använder de stora mot de mindre företagen?
Är det alltid ett getingbo och priskrig när en byggare lägger ut ett jobb?

Alla tankar och svar uppskattas. Vet att här finns många duktiga och erfarna vars åsikter jag respekterar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jan 2021 18:21 #2 av Mikael Pettersson
Det går nog även om det är svårt. Alla eventuella offentliga upphandlingar brukar ha ganska högt ställda krav i form av

*Miljöledningsystem (iso)
*Kvalitetsledningsystem (iso)
*Ekonomisk rating
*resursbas
*Olika efterfrågningar på CV hos exempelvis tänkt arbetsledare
Oftast i upphandlingen så ska du då kunna påvisa exempelvis att du har en resursbas på

1 arbetsledare som på sitt CV har blablabla..
3 Elektriker med dokumenterad erfarenhet från blablabla.