Handdukstork utlöser jordfelsbrytaren

12 maj 2020 19:56 #1 av Torsten Lundstein
Hej! Jag har noll koll på el och har svårt att hitta svar på min fråga i något forum så jag ställer helt enkelt min fråga här. Först lite bakgrund:
Jag och min sambo har länge letat efter vad det är som gör att vår jordfelsbrytare slår ut, det kan ske med veckor och månaders mellanrum.
Vi har nyligen kunnat kartlägga problemet till badrummet, och vi tror att det är handdukstorken. Det visade sig att den börjat läcka och när vi kontaktade tillverkaren så tror dem att packningen har blivit dålig och att vatten kommit in i elpatronen och gör då att vår jordfelsbrytare går.

Vi har på senaste tid haft handdukstorken avstängd, alltså vridit reglaget till noll. Vi har inte stängt den gruppen i vårt elskåp som går till handdukstorken. Under ett bra tag skedde ingenting men till slut gick jordfelsbrytaren.

Min fråga är, kan det vara handdukstorken som är problemet även om vi har den avstängd? Som sagt så har jag inte stängt av den delen i vårt elskåp, utan endast stängt av den via reglaget på handdukstorken.

Tack på förhand

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2020 21:36 #2 av Bo Siltberg
Det är inte omöjligt att handdukstorken fortfarande är inblandad. Om den har en överledning mellan nolla och skyddsjord så kommer JFBn att lösa vid normal belastning av något helt annat på en helt annan grupp. Så det hjälper inte att bryta strömmen till handdukstorken med gruppsäkringen eftersom den enbart bryter fasledaren. Däremot om torken i sig har en strömbrytare så är den ofta tvåpolig och kan bryta bort detta fel. Ett termostatvred är däremot sannolikt enpoligt. Jag antar att torken är fast ansluten, annars kan ni ju dra ur stickproppen för att utesluta denna.

Annars är det ett besvärligt fel att lokalisera. Om det finns ett permanent fel, ett svagt läckage någonstans så kan det visa sig vid en isolationsmätning. Men det enda ni kan göra själva är att fortsätta observera när JFBn löser, klockslag, väder, vad gör ni, vad gjorde ni, var ni hemma, vilka apparater var på etc, allt är av intresse och kan hjälpa. Ni kan också dra ut alla stickproppar till apparater som inte behövs i ett försök att isolera felet.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Torsten Lundstein

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2020 04:57 #3 av Manuel R
Vad är det för modell på handduks Torken? Är den "ny installerad" ?

Kan vara bra med en bild och modell , så är det lättare att svara. Men i grunden tror jag ni kan behöva "megga" isolationstesta på den gruppen som redan föreslogs ... har en elektriker varit där och felsökt?
Följande användare sa tack: Torsten Lundstein

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2020 08:03 #4 av Torsten Lundstein
Tack för båda era svar!

Handdukstorken är av märket Nordhem och är lite mer än två år gammal.
Vi har själva inte bott i lägenheten i mer än ett halvår, men vi har haft elektriker här tre gånger pga detta som kollat på ledningar, golvvärme i badrummet och även bytt jordfelsbrytaren. Kommentarer från dem har varit att allt ser väldigt bra ut, vilket var skönt att höra och väntat då lägenheten och badrummet är renoverat för två år sedan.

Jag har bifogat en bild på reglaget på vår handdukstork.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.125 sekunder

Senaste foruminlägg