Byglad jord+nollskena och spänning mellan nolla och jord i kök!

10 nov 2018 12:55 #1 av barnes81110
Hjälper en bekant med för tunn plånbok för en fullärd elektriker (är installatör själv med ej fullärd då). Har kollat uttagen i köket, allmänna uttag i köket och kyl/frys uttagen, det är alltså 50V mellan nolla och jord. Kikade in i centralen och där såg jag att det var en bygel mellan nolla och jord. Frågan är vad i allsindar det kan bero på att det är spänning mellan jord/nolla? Centralen var förövrigt otroligt rörig och det är väldigt mycket ubåtsskarvar överallt så tanken är att jag skall få ordning på själva centralen till att börja med. Feedback från er mer erfarna elektriker uppskattas verkligen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2018 13:01 - 10 nov 2018 13:02 #2 av Patrik Hedlund
Bygel mellan nollskenan och skyddsjordskenan är i vanliga fall inget konstigt. Inkommande stigare är då en fyrledare med tre faser och en PEN-ledare.

Att du har 50 V mellan nolla och jord i uttagen känns som att det saknas skyddsjordledare i uttagen eller att det är avbrott på den i någon dosa eller elcentral.

Edit: Förresten, vad är felet som gjort att du är där? Funkar inte uttagen eller får kunden stötar?

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.

10 nov 2018 13:40 #3 av barnes81110
Inkommande PEN skall väl då in i jordskenan, fördelar sedan en nolla till inkommande i JFB och utgående i JFB går till nollskenan?

Han får stötar från spis, fläkt och kyl/frys, nu har jag inte kollat alla uttagen iofs, men dom jag har kollat har inte varit felkopplade eller saknat jord. Kanske är det en omdragning som behövs?

10 nov 2018 14:25 #4 av Bo Siltberg
Börja med att lokalisera felet som tillsammans med övriga kontroller ger en uppfattning om vad som behöver göras. Det finns inga som helst problem med att reda ut varför det finns spänning mellan nolla och skyddsjord. Man behöver bara ha koll på sitt mätinstrument och kunskaper att mäta. Nästa naturliga steg är en kontinuitetsmätning av skyddsjorden.

10 nov 2018 14:46 - 10 nov 2018 14:48 #5 av Patrik Hedlund

David skrev: Inkommande PEN skall väl då in i jordskenan, fördelar sedan en nolla till inkommande i JFB och utgående i JFB går till nollskenan?

Han får stötar från spis, fläkt och kyl/frys, nu har jag inte kollat alla uttagen iofs, men dom jag har kollat har inte varit felkopplade eller saknat jord. Kanske är det en omdragning som behövs?

Sitter det en jordfelsbrytare på hela centralen så ska det vara så, ja. Då ska man plocka bort bygeln eller skruva upp nollskruven. Dock eftersom att kunden inte verkar ha problem med att jordfelsbrytaren löser ut så kan det inte vara så att JFB täcker hela centralen. Detta på grund utav att det inte får vara kontakt mellan nolla och jord efter JFB.

Okej, vad får du för spänning om du mäter mellan fas och jord i uttagen då? 67V eller något annat konstigt värde?
Att dom får stötar tyder på att uttagen inte har en inkopplad skyddsjordledare som leder iväg små spänningar som blir.

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.

10 nov 2018 16:19 #6 av barnes81110
Jo det stämmer nog att det är fördelat med grupper både innan och efter JFB, dock så måste jag nästan pilla i centralen just för att dom flesta utgående grupper går in i väggen precis i mitten bakom centralen, och kablarna tar då emot när man skall försöka ta loss centralen från väggen, nu är jag hemma och ångrar att jag inte tog en bild på eländet menmen.

Spänning mellan fas och jord är 230V i alla fall, så inget konstigt, och uttaget till spis var alla 3 faser 230V till jord också. Får "återkoppla" ;) när jag är där igen, tack för hjälpen hittills, känns som jag har lite mer kött på benen i alla fall.

Sidan laddades på: 0.087 sekunder

Från Facebook-gruppen