Spotlights smyg

08 feb 2018 06:37 #1 av Tony
Spotlights smyg skapades av Tony
Tjena. Ska som så många gånger förr sätta spottar i fönstersmygarna i ett hus, men denna gången vill kunden ha i samtliga fönster. Så jag har tänkt att dra 230 runt i en slinga och lägga convertrarna i dosor lite här och var. Allt ska styras via ur och brytare och dimmras. Funkar det att göra såhär tror ni? Tänkte köra typ jollypuckar och styra allt via push, finns det någon risk att de kommer i osynk precis som vanliga jolly kan göra utan synkkabeln? Eller finns det något annat sätt? Tänker om det finns nån typ av dalipuck? Isf kan man väl ta matningen från respektive rum och bara dra en dalislinga runt? Tacksam för svar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2018 11:02 #2 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Spotlights smyg
Gör detta relativt ofta. Ska du ha ett ur inblandat tycker jag det är dosconverters som gäller. Jag har ibland kopplat uret emot en dimmer i typ vardagsrummet som justerar alla i huset. Då kan kunden välja om den vill kunna tvångssläcka eller tända allt på dimmern. Har även lagt in en 1pol i serie med tändtråden i sovrumen för att kunna tvångssläcka endast ett sovrum när man går och lägger sig.

Mitt förslag:
Ur som lyser hela natten -> central plac.dimmer med släckfuntion -> 1pol i sovrum med släckfuntion -> 230V dimbar converter. Vill man justera var rum för sig är det såklart bara att skippa den centrala dimmern. Var bara uppmärksam på spannet som convertrarna klarar, blir lätt flimmer med 230v dimringen om du ligger utanför dessa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2018 18:00 #3 av Tony
Svar från Tony i ämnet Spotlights smyg
Tack för svaret. Vill undvika flimmer så jag tänkte försöka hålla sekundärsidan på trafona så kort som möjligt. Du menar att du kör detta med vanlig snurrdimmer, inte push? Vad använder du för convertrar och dimmer? Jag vill ju gärna gömma dessa i apparatdosor..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2018 20:53 #4 av Mikael
Svar från Mikael i ämnet Spotlights smyg
Brukar numera köra med Plejds dimrar. Fördelen är att du kan tända och släcka vanligt, men ändå ha en astrofunktion som du inte stör genom att t ex glömma tända spottarna i smygen igen.
Dem flesta brukar inte vilja dimra spottarna i smygen, då de ändå lyser rätt svagt. Vill de dimra får man ta ett drivdon som passar i en apparatdosa och kan dimras på primärsidan eller via 0-10V, som då styrs av Plejd pucken.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2018 07:21 #5 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Spotlights smyg
Johns förslag med en Plejd är kanon då får du både dimmer och astro funktionen i ett till ett super pris.
dosconverter:
2-4w e: 7981502 eller 7981000
3-5w: 7980676
6-12w: 7980927
sedan vet jag att det finns något udda fabrikat som klarar från 1w som jag inte hittar nu tyvärr.

Dessa ska gå med vanlig bakkant 315w exxact, vill man vara lite extra safe kan man ju ta exxact led dimmer: 1360113, eller plejd fungerar utmärkt!
Följande användare sa tack: Tony

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2018 07:30 #6 av Tony
Svar från Tony i ämnet Spotlights smyg
Absolut funkar det ju med Plejd, problemet är om kunderna är äldre och inte intresserade av att styra via mobilen. Då blir det krångligt för mig vid strömavbrott när den nollar sig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2018 09:54 #7 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Spotlights smyg
Japp då går det bra med ett vanligt ur och vriddimmer som jag föreslog.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2018 16:04 #8 av Fredrik Wall
Svar från Fredrik Wall i ämnet Spotlights smyg

Tony skrev: Absolut funkar det ju med Plejd, problemet är om kunderna är äldre och inte intresserade av att styra via mobilen. Då blir det krångligt för mig vid strömavbrott när den nollar sig.

Plejd har väl släppt ett tillbehör som ska motverka detta?
E 13 777 32 batteri backup, ska enligt dem hålla i 10 år och ska tydligen bara behövas 1 per "system"
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Tony

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2018 10:40 #9 av Andreas
Svar från Andreas i ämnet Spotlights smyg
Återkoppla gärna när ni testat deras batteri, har dragit mig för att använda plejds astrofunktion pga nollställning vid avbrott. Är ju helt grym ide annars :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2018 11:32 #10 av Mikael
Svar från Mikael i ämnet Spotlights smyg

Tony skrev: Absolut funkar det ju med Plejd, problemet är om kunderna är äldre och inte intresserade av att styra via mobilen. Då blir det krångligt för mig vid strömavbrott när den nollar sig.


Man behöver ju inte styra via sin mobil, det funkar ju lika bra utan. Däremot måste man som elektriker konfigurera via en telefon, men sen klarar man sig utan telefon om man vill. Och det enda som tappat minnet är astrofunktionen. Allt annat kommer den ihåg. Och som andra har länkat till och skrivit om så finns det ju en batteribackup.

Däremot så lät det som det var nybyggnation du skrev om (eller omfattande renovering). Då är det ju sällan äldre som inte har någon smart telefon eller som inte vill styra via telefonen. Det räcker ju med att man startar appen när den tappat minnet för att återställa det. Så det är sällan något problem för någon som är under 70.

Det känns mer störande och svårt för äldre (eller för alla egentligen) om man måste komma ihåg att en tända igen efter att ha släckt på en brytare. Man glömmer sånt, och man vill det ska skötas automatiskt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2018 05:45 #11 av müssli
Svar från müssli i ämnet Spotlights smyg
Japp, idén är grym men vi har väntat på batteriet sedan i somras. Finns fortfarande inte ute på marknaden vad jag vet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.055 sekunder