Märkning av bef. kapsling

10 nov 2017 05:25 #1 av Rulle
Tjabba,

Har utfört ett arbete där vi installerat all el i två nya cykelhus som byggts, alltså 2 hus där de boende ska förvara sina cyklar.
Handlingarna vi räknat pris på är väldigt luddiga. Vi har en elcentral i byggnad 12 som matar ett befintligt miljöhus där vi ska hämta ström ifrån. Det som inte framgår är att matningen till detta miljöhus passerar genom lyktstolpar innan den väl kommer fram till miljöhuset.
Väl i miljöhuset sitter det en kapsling/dosa (kommer ej ihåg vad de heter). I denna finner vi två säkringar bla.
Vi ska även byta denna dosa till en kapslad central med huvudbrytare och två säkringar. Den gamla dosan har ej blivit döpt alltså det står bara vilken central och grupp den hämtar ström ifrån.
Ligger det på oss nu att döpa denna? Om ja, tänker jag rätt att den ska döpas till A1a1n1a1? Den hämtar ström ifrån A1a1n1.
Behöver jag uppdatera stigarschemat också?

Och nästa fråga, hur skulle ni märka armaturerna (vi måste sätta märkskyltar) då vi får ström ifrån den nya centralen i miljöhuset MEN styrningen för utebelysningen kommer ifrån elrummet i hus 12, där sitter automatiken.

Ska jag skriva typ

Styrning hämtas från elrum i hus 12
men matning kommer från central
i miljöhus CENT: A1a1n1a1 GRP. 2 ???

Tack på förhand!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2017 15:15 #2 av Ludde Svensson
Märk stolparna med huvudledningens beteckning A1a1n1a, så att det framgår att det är en huvudledning, som är skarvad där.

Centralen ska märkas med A1a1n1a1 och huvudledningsschemat ska uppdateras liksom gruppförteckning/skylt i central A1a1n1.

Armaturerna ska märkas med den central och grupp som de matas ifrån (inte var de styrs från)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2017 19:46 #3 av Rikard Ågren
Är tre mätare mellan den nya centralen och servisen, och en i den nya du satt upp? :) Siffran i gamla systemet anger mätare har jag lärt mig

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2017 22:14 #4 av Lars Blomkvist
Små bokstäver är till för kabelmärkningen?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg