Problemet kommer lösa sig själv när nätleverantören uppgraderar trafon.
har inkommande 390v 225v från nätleverantören alltså väldigt lågt, kommer att ordnas upp snart.
zline = 0,03 ohm
zloop = 0,03 ohm
har en 230vac utrustning en port längs bort, som enligt leverantören krånglar på grund av för låg spänning. (jag osäker om han har rätt).
ink till central vidare till dosa 5G1,5 vidare 3G1.5
avsäkrad 10A diased.
vid förbrukaren har jag 221v
zline = 2,65 ohm lsc = 86,7A R = 2,65 ok lsc_lim= 80,7A
zloop = 1,54 ohm lsc = 149A R = 1,54
Någon som kan hjälpa mig med uppgifterna jag lämnat är spänningsfallet för lågt?.
Kan man räkna såhär. 225-221 = 4volt 4/225= 0,0177 = 1,77% spänningsfall
Eller räknar man från 230?.
Det är tillåtet med -10% i spänningen, så 207V är godkänt och det ska rimligtvis alla nätanslutna produkter klara av.
Det är alltså apparaten det i huvudsak är fel på. Även om det inte är så roligt att låg spänning på sitt elnät heller.
En mätning av nätspänningen vid ett enda tillfälle säger egentligen inte så mycket. Det finns ställen där det förekommer variationer på uppåt 10 % beroende på årstid, tid på dygnet osv. På ett ställe där jag har en UPS som loggar nätspänningen, kan man se att den vanligtvis håller sig omkring 237-240 V , men under kraftiga köldknäppar kan den tillfälligt sjunka ner mot 210 V.
På ett annat ställe där nätspänningsloggning finns, visade det sig i efterhand att även om spänningen normalt håller sig runt 225-230 V så hade den vid ett tillfälle tvärt sjunkit till 180-185 V och höll sig i det intervallet en dryg månad innan den gick upp till normalt värde igen. Men ingen hade märkt några problem under den tiden. Det var ett ganska normalt modernt hushåll med bergvärmepump, en hel del nätverksutrustning och servrar, blandat helt nya och halvgamla vitvaror, belysning huvudsakligen LED.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
jo är sant att det kan vara värre vid olika tillfällen. ska se om jag kan ordna en spänningslogger.
50m 240 akkj
40m 95 akkj är en stor såg avsäkrad 63A som startar och stannar vid den här centralen.
60m 5g1,5
40m 3g1,5. Skulle jag få bättre resultat om jag skulle byta ut sista biten till 5G1,5?
är ju nästan ingen effekt på porten, en vanlig takskjutsport för industri.
Är inte vi som har gjort jobbet. Är en konsult som tagit fram vad för kabel som ska användas och en annan elfirma som har gjort jobbet. Hade jag fått bestämma skulle det vara en till central.. Blir att logga spänningen nästa vecka för att se. Kan ju fortfarande vara så att det är något fel på porten men portreperatören skyller på låg spänning.
Electrum skrev: Oavsett borde apparaten ändå klara den spänningsnivån, då den är godkänd i elnäten.
Dock ska man ha klart för sig att det finns vissa illa skrivna produktstandarder (bl a en del understandarder till EN 60335) där man har missat att kräva funktion vid annat än nominell nätspänning.
Ett annat problem är ju apparater som drar hög startström och är beroende av en låg förimpedans för att komma igång på korrekt sätt. Ett typiskt fall är enfas asynkronmotorer som måste starta mot tung last, en sådan motor har ju av naturen dåligt startmoment och hög startström, och om nätspänningen sjunker pga startströmmen så sjunker startmomentet ännu mer.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
När jag matar in dess värden i Elvis så kan ledningslängden bara vara 96 meter om du använder Dvärgbrytare 10A typ C. Du uppfyller inte utlösningsvillkoret, om du använder Typ B så är det OK.
Max 4% spänningsfall från nätägarens anslutningspunkt till det sista uttaget/förbrukaren. Du får ha lite högre spänningsfall om det är i en industri förutsett att det inte påverkar funktionen hos ansluten material.
Enligt supporten på El-Vis så är just spänningsfallet något som installatörer/projektörer är dåliga på att räkna in, fokus hamnar lätt på utlösningsvillkoret och det är absolut inte samma sak.
Projekterar/utför just nu en anläggning och det blir grova kablar till undercentralerna för att klara spänningsfallet utan att förlägga belysningsinstallaionen med 6kvmm.