Har fått frågan om jag kan hjälpa till att koppla in ett utomhusspabad.
Badet kräver 2x16A.
Centralen i huset är typ full och har ej jfb.
Jag skulle alltså behöva gå på skenorna i centralen och sätta en liten kille med dinskena bredvid för att få ihop det.
Vanligtvis håller jag inte på med sån här el, så därav kommer frågan.
Ska man sätta en personskyddsautomat eller jfb med säkringar? Och finns det för 2 faser eller ska man sätta en 3fas då?
De har samma funktion och jag tror JFB + dvärgar blir billigare än en PSA.
Sedan har vi ju den naturliga frågan om det inte är värt att sätta en JFB som täcker hela huset.
En fyrpolig JFB är i vilket fall ett bra val tycker jag.
Jag skulle se om inte kunden vill ha en ny kapsling till centralen (eller helt ny) samt se till att det är 30% ledig för eventuell kompletteringar i framtiden. Du ska ju ändå in och härja i en "propp-full" central
Och som Bo skriver då är det enklare att få in fyrpolig JFB så får de större skydd i sin anläggning. Att lägga de lilla pengarna extra och få en betydligt mer brand- personskyddat hem är definitivt värt det enligt mig.
De ville inte ha en ny central, så billigt och enkelt som möjligt tyckte de.
Men om jag nu kör med en jfb och säkringar på 16A. Räcker det då att jag drar ner en 2.5mm2 kabel till den här lösa normkapslingen eller måste man dra en 6mm2? Det kommer ju ändå inte vara något annat där, så en 2.5 räcker ju, men vet inte om det finns några bestämmelser att följa?
Du måste givetvis göra en ledningsdimensionering i vanlig ordning. Det ger svar på vilken area du behöver. Eftersom det just nu bara finns en utgående ledning från "sidocentralen" så kan du ju använda samma area på ingångssidan.
Bo Siltberg skrev: De har samma funktion och jag tror JFB + dvärgar blir billigare än en PSA.
Sedan har vi ju den naturliga frågan om det inte är värt att sätta en JFB som täcker hela huset.
En fyrpolig JFB är i vilket fall ett bra val tycker jag.
Tillverkarna av spa-bad brukar rekommendera (Ja, i vissa fabrikats installationsanvisningar är det t.o.m. krav) att spa-badet sitter på en helt egen jordfelsbrytare.
Sen så bör ju så klart resten av huset också skyddas av jordfelsbrytare.
Det löste sig för mig iaf!
25A huvudsäkringar!
Så de sket jag i, men det var en tvättmaskin som satt som en trefasgrupp enligt säkringsschemat. Men den va ju en enfasmaskin, så kunde ta två faser där och bara lägga en jfb efter de säkringarna.
Det verkar som om det kan finnas anledning att dra öronen åt sig om man ska befatta sig med spabad, bubbelpooler och liknande saker. Standarden som gäller för dem, EN 60335-2-60, är tydligen inte så välskriven och strider delvis mot andra regelverk på elsäkerhetsområdet (bl a tillåter den att nätanslutna delar placeras inom Zon 0).