Detta har säkert ältats 1000 gånger men har ändå vissa frågor som jag undrar om någon har koll på.
Uttag i badrum får väl endast sättas 120cm från duschhuvud eller 60cm från badkarskant?
Då hamnar man ju i zon 3 eller oklassat område vilket kräver minst IP 2X så länge uttaget inte skyddas av PELV eller SELV (hur ofta sätts det sådana uttag nuförtiden?)
Men ofta när man köper inf uttag med lock så medföljer ju en skyddsdamask för att kunna få IP 44 på utytaget. Varför följer den med när man inte får sätta ett uttag i där det krävs IP 44? Sedan kanske man bör använda den ändå men fattar inte varför den är med, eller är jag ute ock cyklar?
Visst är det fortfarande så att över 225cm gäller IP 2X för armaturer oavsett zon?
Sedan har det väl tillkommit att det är zon2 över handfat (60cm). Konstigt när det väl inte finns kappslingsklass i ett kök med blandare. Eller är jag ute och cyklar där också?
Dennis Magnusson skrev: Detta har säkert ältats 1000 gånger men har ändå vissa frågor som jag undrar om någon har koll på.
Uttag i badrum får väl endast sättas 120cm från duschhuvud eller 60cm från badkarskant?
Då hamnar man ju i zon 3 eller oklassat område vilket kräver minst IP 2X så länge uttaget inte skyddas av PELV eller SELV (hur ofta sätts det sådana uttag nuförtiden?)
Men ofta när man köper inf uttag med lock så medföljer ju en skyddsdamask för att kunna få IP 44 på utytaget. Varför följer den med när man inte får sätta ett uttag i där det krävs IP 44? Sedan kanske man bör använda den ändå men fattar inte varför den är med, eller är jag ute ock cyklar?
Det är ju inte endast i badrum man sätter upp IP44-uttag.
Oklassat område är just oklassat. Där får man titta i avsnitt 750 och 751 för att bedöma vilket kapslingsklass som krävs. Det kan alltså krävas allt mellan IP20 och IP56 beroende på hur blött det är på platsen för uttaget. När badrummets regler tar slut så tar alltså allmänna regler vid.