Uttag under överskåp kök - erfarenheter.

23 feb 2016 09:35 #1 av Daniel Norrström
Någon här som har monterat "vanliga" utanpåliggande 2-vägsuttag mot underkanten på överskåp i kök? Alltså "hängandes". Hur har det fungerat? Sitter ett uttag fast med träskruv < 25mm?
Är det tillåtet? En branschkollega till mig har varit med om besiktningsanmärkning då uttaget inte är monterat på "fast inredning", vilket jag inte riktigt kan förstå.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2016 09:53 #2 av Torbjörn Forsman
Jag har sett det, dock i en gammal köksinredning med massivt trä i överskåpet, skruvarna sitter säkert mycket bättre där än i ett rappligt spånskiveskåp.

Skulle det bli problem kan man ju tänka sig att använda M4-skruv och såna här hylsmuttrar med en platt eller försänkt skruvskalle i änden, om kunden accepterar att ha ett par sådana skallar inne i skåpet.
Eller också borrar/planförsänker man ett par grövre hål i spånskivan och skruvar in såna här gänginsatser med en grov träskruvsgänga utvändigt och maskingänga invändigt (samma typ som t ex används för inskruvade ben i pinnstolar eller för att fästa benställningen under en tv från 70-talet).

Jag har svårt att tänka mig att man inte skulle räkna ett överskåp som fast inredning, om det sitter fast på ett sådant sätt att det inte går att ta bort utan verktyg. Skulle det däremot bara vara upphängt med nyckelhålsformade hål så det går att lyfta av från skruvskallarna, så är det en annan sak.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

23 feb 2016 10:35 #3 av Electrum
Jag har satt dylika uttag under stommar med 16-18 mm spånskiva och använt 16mm skruv (thorsmans TGS).

Ingen kund har än så länge ringt och klagat att uttaget ramlat ner. Men det är nog inget bevis på att det inte hänt ... ;)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

23 feb 2016 10:37 #4 av Electrum
I spånskivestomme skulle man få än bättre infästningstyrka om man förborrar med 2,5 - 3mm borr innan.

Men det har jag inte gjort själv.

Dock får man ju lov att ha lite känsla i handen, och inte dra så hårt att man försämrar infästningen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

24 feb 2016 11:01 #5 av Magnus
Har gjort ett kök där jag satte 3 hörnboxar under överskåpen, skruvade enbart i skåpsbotten pga. nått klinkerliknande,stenhårt kakel som inte fick borrras i för kunden.
Så jag drog 3 st 5x16mm skruv i varje box. Detta va 3-4 år sen och vad jag vet sitter dom kvar än idag.
Och vad skönt det är att bara gå på service o för det mesta slippa nitiska besiktningsmän, och kvinnor ;)

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

24 feb 2016 18:46 #6 av Joel Ingolf
Jag brukar använda vanliga 13mm montageskruv och det sitter alldeles utmärkt i en skåpstomme. Men man måste ju dra med "känsla" som Electrum skrev.

24 feb 2016 20:29 #7 av Lars Blomkvist
Ja inte lär tyngden av uttaget göra att det trillar ner :lol:
Finns väl värre montage typ puts mm.
Var hittade besiktningsmannen den föreskriften? Tillverkaren lär nog inte ha några synpunkter hur man monterar uttaget i alla fall.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

28 feb 2016 09:11 #8 av Billan
Ser inga problem med det. Så långa skruvar som möjligt med lite grövre stigning på gängorna så sitter dom.
I dagens köks så är det oftast dubbla hyllplan alt. en lång täckskiva under för infrästa spotlights/LED-list. Då kan man använda längre skruvar

Hörnboxar skruvar jag i stommen och limmar med silikone mot kaklet/sten/glasskivan

Sidan laddades på: 0.122 sekunder