En fördel med otto motorn att den, är att den har stora värmeförluster. Med en el bil som går i en kö söderut på essingeleden så skulle vämen bli ett problem. Därför tror jag att en elbil måste isoleras bättre. Jag hade en Flipper 760. Förpiken höls varm med en fotogenvärmare, på halvfart vid nollgrader. Även dieselbilar har problem med värmen.
Stefan Ericson skrev: En fördel med otto motorn att den, är att den har stora värmeförluster. Med en el bil som går i en kö söderut på essingeleden så skulle vämen bli ett problem. Därför tror jag att en elbil måste isoleras bättre. Jag hade en Flipper 760. Förpiken höls varm med en fotogenvärmare, på halvfart vid nollgrader. Även dieselbilar har problem med värmen.
Hur många timmar på ett år är det ett problem med en verkningsgrad över 30% kontra verkningsgraden på en elbil?
Med pågående växthuseffekt torde detta problem bli mindre och mindre!
Sherlock, ditt interlekt verkar översiga dina inläggs kvalitet.
Elmotorn producerar mycket mindre värme än en bensinmotor, vid samma effekt.
Istäcket på Nordpolen växte med 40℅ förra året. Vi borde få betalt för att förbränna koldioxid.
Det är ju också svårare att få nytta av spillvärmen från en elmotor eller dess styrelektronik, eftersom den (och i synnerhet dess kylmedium) arbetar med mycket lägre temperatur än vad förbränningsmotorer brukar göra.
Det finns goda anledningar till att elbilstillverkarna inte ens har försökt ta vara på spillvärmen och istället använder t ex dieselvärmare eller elektriskt värmeelement. Det förekommer väl också en del värmepumpslösningar i sammanhang där kostnaderna inte spelar någon roll.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Stefan Ericson skrev: Sherlock, ditt interlekt verkar översiga dina inläggs kvalitet.
Elmotorn producerar mycket mindre värme än en bensinmotor, vid samma effekt.
Istäcket på Nordpolen växte med 40℅ förra året. Vi borde få betalt för att förbränna koldioxid.
Det är ju precis det jag skriver, och om man med ditt resonemang "måste" ha en ottomotor för att slippa frysa i bilkön så tycker jag att man ska titta på hur det ser ut under hela året, dvs även under den varma delen av året.
Då kan man ju fundera på om det alltid är bra att man måste kyla bort ca 70% av energin eller om vi ska använda den energi som faktiskt behövs istället när den behövs?
Och vilken värme behöver man faktisk ha i bilkupen? Man sitter ju oftast med ytterkläder, måste det då vara lika varmt som i vardagsrummet?
Att titta på istäcket på en begränsad del av planeten under en begränsad tid tror jag inte speglar de pågående klimatproblemen som faktiskt påvisas vetenskapligt på ett flertal sätt.
Men du kanske vet något som inte jag eller alla de delegater som just nu sitter i Paris och diskuterar klimatfrågan tror sig veta!?
Huruvida intellektets kvalitet speglas i respektive användares inlägg tror jag vi ska låta vara osagt, men jag kan ha fel även här!
Sherlock!
Om vi pratar klimat problem. Miljö rörelsen sa i börja på 70 talet, om vi använder olja gas och kol som nu, så kommer alla träd vara döda om 20 år.
Ossi är 5000 år gammal. I Norge har dom nu när snö och is smält 10000 år gamla fynd från människor. Satt dom och tjöt och tog ut skatt för 10000 år sedan när isen smälte. Att temperaturen har växlat på jorden är inget nytt. Det är solen och jordens magnetfält som påverkar tror jag. Dommedags profeter har alltid funnits. Sen att smogg och liknade kan påverka är väl helt klart. Men den hårlösa tvåbenta apan, kommer inte försvinna från vår planet pga högre temperatur. Billigare elräkning, ingen is på sjön, slipper skotta snö. Så varför sitta och tjuta?