Fuktsensor, vattenfelsbrytare, Vatten avstängare, mm

12 okt 2015 16:32 #1 av Martin
Tja.

Håller på och hjälper till med en sommarstuga.
Har fixat allting med det elektriska. Data, tv, ringklocka.
Har förberett för larm med rör till evt manöverpanel, centralenhets placering, IR Deckare, Brandvarnare, magnetkontakter, Siren mm. Tanken är att sätta dit en Siemens/Vanderbilt SPC 4320. Ska kolla lite prisbilder bara.

Utöver detta så skulle jag vilja ha fuktsensor bakom DM och evt vattenfelsbrytare, Magnetventil för brytning av inkommande vatten. Det sitter en 50L Varmvattens beredare på toa/dusch. Men antar att det är lugnt vill den gå sönder så händer inget med själva fastigheten i sig då evt vatten kan leta sig ut via golvbrunnen.

Finns det något annat vettigt ställe att sätta en fuktsensor på evt? eller något annat man ska tänka på/ förbereda för?

Frågan är snarare hur man installerar en fuktmätare och magnetkontakt för inkommande vatten. Har bara läst om dessa grejor. Behöver man någon centralenhet eller går det att koppla direkt på evt larm eller hur sköter man om detta? Eller åt vilket håll drar man dessa rör isf?? Till elcentralen eller till framtida centralenhet för larmet?

jag kanske är tjatig över skitsaker kanske folk tycker. Men Då man går på storbyggen där man kan ägna månader åt att koppla armaturer och dra kabel så är det inte ofta man hamnar på tele sidan då det oftast finns någon annan som brukar han hand om detta. Dessutom så brukar man ju få färdiga paket till byggena med vad som ska kopplas ihop med vad. Lite värre när man ska sy ihop något eget som man inte har hållit på med innan så,

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 okt 2015 17:25 #2 av Stefan Ericson
Martin, fuktsensor har jag inte jobbat med. Det brukar behövas en styrutrustning typ relä eller PLC.
Har inte diskmaskinen någon typ av fukt avkännare? Dom brukar ha det.
Det finns ASCO ventiler som kan stänga av vattnet. Jag hade köpt en +24Vdc powersuplie och namnet spole på 24Vdc. Det vanliga i hem är nog 230 styrning. Men jag tycker du håller på med lite överkurs för sommar stuga. Är det inte bättre med en vanlig kulventil som kunden stänger när dom inte är där?

12 okt 2015 17:27 - 12 okt 2015 17:40 #3 av Electrum
Prevecta waterfuse är den enda jag har erfarenhet av att installera (1 gång).
Den har delvis trådlösa enheter, vilket sparar installationsbekymmer, men kostar batterier sen.

Där jag satt upp den så var det värsta problemet att larmutgången var en halvledarutgång som ej var "växlande kontakt", så jag var tvungen att löda ihop en liten signalinverterare med en småsignaltransistor och ett par motstånd.
För att kunna driva ett lågeffekts blixtljus på utgången.

prevecta.se/product/waterfuse-villa/

edit:
För att fylla på med lite mer svar på dina frågor.
Sätter du upp en sådan här så sätter du lämpligtvis centralenheten vid inkommande vatten. Och då måste du ha en 230V matning där också. Sen kan resten vara trådlöst.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

12 okt 2015 17:52 #4 av Magnus Olsson
Jag har satt in en vattenfelsbrytare typ Leakomatik. www.leakomatic.com/sv/vattenfelsbrytaren

Den känner av om det blir något ledningsbrott (flow alarm) eller om det är någon kran som droppar toastol som rinner mm (drop alarm).

Har även kopplat den till mitt inbrottslarm så när jag larmar på så stänger den av inkommande vatten efter 5 sek (inställbart värde).

Är osäker om det går att koppla en fuktsensor till den.

Så om du vill förbereda så sätt ett uttag vid inkommande vatten och ett tomrör till inbrottslarcentralen.
Följande användare sa tack: puttrix

22 okt 2015 13:33 #5 av Rikard Svensson

Martin skrev: Tja.

Håller på och hjälper till med en sommarstuga.
Har fixat allting med det elektriska. Data, tv, ringklocka.
Har förberett för larm med rör till evt manöverpanel, centralenhets placering, IR Deckare, Brandvarnare, magnetkontakter, Siren mm. Tanken är att sätta dit en Siemens/Vanderbilt SPC 4320. Ska kolla lite prisbilder bara.

Utöver detta så skulle jag vilja ha fuktsensor bakom DM och evt vattenfelsbrytare, Magnetventil för brytning av inkommande vatten. Det sitter en 50L Varmvattens beredare på toa/dusch. Men antar att det är lugnt vill den gå sönder så händer inget med själva fastigheten i sig då evt vatten kan leta sig ut via golvbrunnen.

Finns det något annat vettigt ställe att sätta en fuktsensor på evt? eller något annat man ska tänka på/ förbereda för?

Frågan är snarare hur man installerar en fuktmätare och magnetkontakt för inkommande vatten. Har bara läst om dessa grejor. Behöver man någon centralenhet eller går det att koppla direkt på evt larm eller hur sköter man om detta? Eller åt vilket håll drar man dessa rör isf?? Till elcentralen eller till framtida centralenhet för larmet?

jag kanske är tjatig över skitsaker kanske folk tycker. Men Då man går på storbyggen där man kan ägna månader åt att koppla armaturer och dra kabel så är det inte ofta man hamnar på tele sidan då det oftast finns någon annan som brukar han hand om detta. Dessutom så brukar man ju få färdiga paket till byggena med vad som ska kopplas ihop med vad. Lite värre när man ska sy ihop något eget som man inte har hållit på med innan så,

Frågar man inte så får man heller inget veta B)

Ang inkommande vatten så skulle jag gjort som Magnus beskriver.
Det finns såklart varianter inom detta men ovanstående är den lättaste lösningen "out of the box".

Gällande diskmaskinen kan man göra på 2 sätt.
Antingen via kabel till inbrottslarmet som såklart är tillförlitligast alt en trådlös magnetkontakt som har en externingång där man kopplar till fuktspröten som sedan överför signalen trådlöst till inbrottslarmet.

Oavsett ganska enkelt löst.

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg