Förlänga inkommande 240mm2 bara 5 cm

27 jul 2015 08:26 - 27 jul 2015 09:24 #1 av Ronnie Lidström
Ska byta huvudbrytare till kraftigare (355A istället för 200A) men den nya är mindre på höjden så matningarna (2// 4g240) blir 5 cm för kort. Nån som har bra tips på hur vi kan lösa detta på ett smidigt sätt? Enklast vore ju om det fanns ett sånt här gult anslutningsdon som här 5 cm längre... Vill helst slippa skarva ledarna då det är trångt och djävligt och måste göras kvällstid.





Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2015 09:39 - 27 jul 2015 09:42 #2 av Michell Martic
Du kan inte sätta plintar med plomberbart överfall längre ner istället och sedan dra nya interna trådar från plint till brytare? Är dock inte säker om detta finns för 240mm2.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2015 10:14 #3 av Christer Djerf
Är kabeln al eller cu? Mitt spontana svar är att pressa på slackor!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2015 17:31 - 27 jul 2015 19:28 #4 av Michell Martic
Men är det inte samma bekymmer att pressa på slackar som att skarva?

Ronnie, har du kikat i ABB's katalog för lågspänningsfördelningar? Kanske sidan 48... Det har varit ett tag sedan jag pillade på en av ABB's säkringslastfrånskiljare, men hade man kanske kunnat få dit en ADP 300? Om den går att dela kanske du kunnat använda den ena på en fas och den andra på en annan fas? Annars kanske en STM 400, men där verkar inte finnas förborrat hål.
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2015 13:37 #5 av Christer Djerf

Michell Andersson skrev: Men är det inte samma bekymmer att pressa på slackar som att skarva?

Ronnie, har du kikat i ABB's katalog för lågspänningsfördelningar? Kanske sidan 48... Det har varit ett tag sedan jag pillade på en av ABB's säkringslastfrånskiljare, men hade man kanske kunnat få dit en ADP 300? Om den går att dela kanske du kunnat använda den ena på en fas och den andra på en annan fas? Annars kanske en STM 400, men där verkar inte finnas förborrat hål.


Är det bara tiden det är fråga om så går det ju väldigt mycket fortare med slackor än om man ska rakskarva (dubbelt så mycket pressning vid rakskarv) samt att man ska klippa och skala mk:n i två ändar.
Sedan sitter ju redan isolerhylsorna på plats, bara att trä över och tejpa fast istället för att tejpa hela skarven.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2015 15:05 #6 av Electrum
Får man vara lite nyfiken och fråga vad "slackor" är för något?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2015 15:48 #7 av Jimmy
Slackor är en skarvhylsa med redan fastpressad bit MK , För att få ner arean/lätta att böja i kopplingsutrymme etc, men jag har inte en susning om var rätt term är, det får någon annan bistå med

//J

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2015 16:01 - 29 jul 2015 16:01 #8 av Michell Martic
Där jag kommer ifrån heter det "slackar" men jag antar att vi syftar till samma sak. I ena änden sitter det en presshylsa och i andra änden en sko, pinne eller MK beroende på vad du ska ha den till. Egentligen en skarvhylsa alltså. En slack är egentligen enbart en benämning för ett avslut, eller egentligen om man ska vara språkligt korrekt: Den delen av kabeln som man slackar bort när man ska lossa eller slacka på när man ska ansluta. Jämför att slacka med en båt. Så ska man vara helt korrekt så är slack egentligen den delen av en treledarkabel där första lagret isolering samt eventuell skärm är borta och de enskilda ledarna är fria.

Min egen erfarenhet säger mig att jag hellre undviker att dra fram elpressen överhuvudtaget inne i en kapsling. En annan femma att skarva en kabel mitt på.

Ronnie har väl förslag på lösningar nu så kanske löser sig. Bra om du återkommer med hur det löste sig Ronnie. Jag för min del är särskilt intresserad av de artiklar jag nämnde gick att använda till det du behövde.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2015 20:13 #9 av Ronnie Lidström
Slackar skulle kosta 500 kr / st.. Alltså 3000 spänn! Kändes onödigt dyrt :ohmy:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2015 20:25 #10 av Mats Lundqvist
Antar att du kollat om kabeln går att dra efter lite.
Ifall det gäller ett mark skåp kan man kanske gräva försiktigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jul 2015 17:22 #11 av Stefan Ericson
Ronnie, vad skulle ett driftstopp kosta på grund av en brunnen skarv. Jag har själv sett uppbrända skruv kopplingar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2015 16:35 #12 av Ronnie Lidström
Tror det blir att köra med skarvhylsor som klarar både AL/CU och en snutt RK (koppar) sista biten då anslutningen också klarar både alu och koppar.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2015 16:36 #13 av Ronnie Lidström

Stefan Ericson skrev: Ronnie, vad skulle ett driftstopp kosta på grund av en brunnen skarv. Jag har själv sett uppbrända skruv kopplingar.


Det är ingen kritisk tillverkande industri utan "bara" typ mekanisk verkstad och kontor.. Men glada lär dom nog inte bli :blush:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2015 20:33 #14 av Marcus

Ronnie Lidström skrev: Tror det blir att köra med skarvhylsor som klarar både AL/CU och en snutt RK (koppar) sista biten då anslutningen också klarar både alu och koppar.


Det låter som en bra lösning! Jag föredrar en kabelsko med bult och mutter som anslutning men dom är inte felfria dom heller. Blir en del anmärkningar efter termografering även på den typen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.186 sekunder