Dela upp 3-fasgrupp för spishäll och ugn

23 feb 2015 18:32 #1 av Mattias
Hej!

Detta har har diskuteras på många forum har jag sett.
Alltså 2-fas nolla till häll och 1-fas nolla till ugn.

Har bara två frågor i ämnet...

1. Är det ok att göra detta med diazed säkringar? Eller ska det vara 3-poligt skydd?

2. För att det ska bli säkert för lekman att byta uttag bör installationen utföras med dosa och därefter en kabel till perilexuttag ("fullkopplat") och en kabel till 230VAC uttaget.

Har jag fattat detta rätt?

//Mattias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2015 18:57 #2 av Electrum

Mattias skrev: Hej!

Detta har har diskuteras på många forum har jag sett.
Alltså 2-fas nolla till häll och 1-fas nolla till ugn.

Har bara två frågor i ämnet...

1. Är det ok att göra detta med diazed säkringar? Eller ska det vara 3-poligt skydd?

Det är OK med diazed. "Ansträng" dig att göra det uppenbart att det matas två olika saker från matningen. Om det t.ex. är draget med utanpåliggande kabel till enfasuttaget är det ju bra. Då fattar ju vilken elektriker som helst hur det hänger ihop.

2. För att det ska bli säkert för lekman att byta uttag bör installationen utföras med dosa och därefter en kabel till perilexuttag ("fullkopplat") och en kabel till 230VAC uttaget.

Inte nödvändigt om du frågar mig. Du kan gärna göra så, men passar det bra (och finns plats för bra utförda kopplingar) så kan du även grena ut bakom perilex-uttaget.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Tomas Karlsson

23 feb 2015 20:20 - 23 feb 2015 20:30 #3 av Mattias
Läste i denna artikeln www.fluxio.se/artiklar/16-foerdela-trefa...usarmaturer-etc.html om 3-fasgrupper i bostäder och funderar lite...

Under punkt 5.4 Krav på trepoligt överströmsskydd

Har förstått att många har kvar Perilexuttaget och drar en kabel till ett std. 230VAC uttag. Men om man har otur kan ju ett överledningsfel enligt 5.4 inträffa... (Om det senare skulle anslutas en 400VAC 3-fas Spis/häll)

Så för att utföra detta på bästa sätt borde ju Perilexuttaget tas bort och ersättas med en dosa eller installera en 3-polig dvärgbrytare.

Tänker jag rätt här?

//Mattias

23 feb 2015 21:16 #4 av Ronnie Lidström
Jag tycker att det oftast passar bättre med en anslutningsdosa till häll. Brukar ju inte finnas så mycket plats med lådor osv under hällen. Ett Perilexuttag ska vara fullkopplat. Dvs 3F+N+Jord.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

23 feb 2015 21:18 #5 av Electrum

Mattias skrev: Läste i denna artikeln www.fluxio.se/artiklar/16-foerdela-trefa...usarmaturer-etc.html om 3-fasgrupper i bostäder och funderar lite...

Under punkt 5.4 Krav på trepoligt överströmsskydd

Har förstått att många har kvar Perilexuttaget och drar en kabel till ett std. 230VAC uttag. Men om man har otur kan ju ett överledningsfel enligt 5.4 inträffa... (Om det senare skulle anslutas en 400VAC 3-fas Spis/häll)

Så för att utföra detta på bästa sätt borde ju Perilexuttaget tas bort och ersättas med en dosa eller installera en 3-polig dvärgbrytare.

Tänker jag rätt här?

//Mattias

Det där löses genom att inte ansluta fasen som går till ugnen i perilexuttaget.
Då finns det ingen väg för bakmatad ström till uttaget till ugnen.

OBS, häll + ugn får nog anses vara ett litet undantag från vad som annars anses som god praxis.
Detta här blivit en slags standardlösning och därmed vet "alla" om det.
Det är t.ex. inte alls lika lämpligt att lägga två faser till varmvattenberedaren och den tredje till ett uttag för strykjärn m.m i tvättstugan.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL

23 feb 2015 21:26 - 24 feb 2015 22:09 #6 av Electrum

Ronnie Lidström skrev: Ett Perilexuttag ska vara fullkopplat. Dvs 3F+N+Jord.

Är det så? 100% krav?

I så fall får man inte göra som jag skrev i förra inlägget.

24 feb 2015 07:29 #7 av Ronnie Lidström
Jag tror inte att du åker i fängelse om du bara kopplar två faser i ett perilex. Då är det ju egentligen värre med perilex som saknar nolla. Och det vet vi ju alla att det händer då och då..

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

24 feb 2015 08:19 #8 av Bo Siltberg
Jag tror att de flesta lekmän förstår att en spis matas med flera faser, och därmed förstår att de behöver skruva ur samtliga tre säkringar. Det är värre med ett schukouttag i vardagsrummet, där förväntar man sig inte tre faser. Och det är mer naturligt där att nån jackass försöker vara smart och behålla strömmen på till belysningen i rummet medan dom grejar med uttaget. Det är ju för övrigt mer otydligt vad som ingår i trefasgruppen i sådana fall.

Det finns dock ingen anledning att inte bryta samtliga tre säkringar när man grejar med spisuttagen.

Och ja, man kan nog betrakta det som ett krav att perilexuttag ska vara fullkopplade, precis som vilka andra uttag som helst. Man utelämnar ju inte en fas i CEE416-uttag. Det är liksom självklart, behöver inte regleras i regler.

24 feb 2015 13:58 #9 av Electrum
Skippar man att koppla in fasen som går till ugnen i perilex-uttaget så ökar man ju personsäkerheten. Allt vad gäller backström/överledning kan ju inte längre hända.
Så får man göra så, borde det egentligen vara det bästa.
Det värsta som sen kan hända är att någon i framtiden bygger om köket igen och vill ha spis istället för häll+ugn och en fas saknas och spisen fungerar inte fullt ut. En elektriker måste tillkallas.

Men men, får man inte skippa en av faserna i uttaget så får man väl inte. :dry:

24 feb 2015 14:21 #10 av Electrum
Å andra sidan, när man lämnar huset efter en sådan inkoppling är ju hällen hursomhelst inte inkopplad på samma fas som ugnen, annars lär man ganska snart få återvända och göra om och göra rätt.

Så egentligen kommer det finnas samma skydd mot backström/överledning även om jag kopplar in fasen som går till ugnen till perilex-uttaget också.

Och om någon byter häll eller på annat vis får samma fas till både ugn och häll så upptäcks det förhoppningsvis ganska fort att säkringen går när man kör bägge, och faserna läggs om.

24 feb 2015 17:56 #11 av Mattias
Är ju alltid svårt att tänka på alla om...

Men det skulle ju kunna gå till så att någon bygger om köket då det blivit modernt med en klassisk gammal spis/ugn igen och slänger in denna då den har perilexstickpropp (3-fas). Får även för sig att flytta 230-uttaget för att använda detta till korvgrillen. Han/hon slår av rätt säkring till 230-uttaget, precis då beslutar sig någon för att börja laga lite mat...

är det för långsökt...:tokig:

Blir nog anslutningsdosa tills det kommer ett nytt uttag med 2-fas, Nolla, jord.

24 feb 2015 19:56 #12 av Piotr
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

24 feb 2015 20:29 #13 av Electrum
Nej. Vet du?

Kul produkt. :tummeupp:

24 feb 2015 21:03 #14 av Lars Blomkvist
Sen ska man bara hitta någonstans att placera den :lol:
Men jäkligt bra om det finns plats.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

24 feb 2015 21:12 #15 av Piotr
Tyvär vet jag inte

24 feb 2015 21:13 - 24 feb 2015 21:14 #16 av Piotr
Tänkte på perilexuttag om den har l1,l2 eller l1,l2 och l3

24 feb 2015 22:12 #17 av Electrum
Jo, det misstänkte jag. :)

Men jag visste däremot inte om du redan satt på svaret och ville höja spänningen lite bara ... ;)

Ja den produkten borde man kolla upp lite.
Ligger väl tyvärr inte på hyllan hos grossisterna, misstänker jag.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg