Hej!
Jag sitter och letar paragrafer men är tydligen blind.
Vilken paragraf kan man hänvisa till om att röd färg är förbjuden (undantag apparatskåp) i nyinstallation eller vid återmontage av gamla kablar med röd skyddsledare.
Samt vid en omfattande renovering så skall anläggningen uppfylla dagens standard
Typ ny central med jordfelsbrytare.
Alla kurser som jag har gått på så har jag hela tiden fått lärt mig att rött är förbjudet i nyistallation, och har du en kabel som innehåller röd ledare så får den inte återmonteras om den har varit nedtagen.
Röd FK har varit förbjudet, men har senare blivit tillåtet. Men hos många elektriker så sitter det i ryggmärgen att inte använda röd FK. Fast nu snart 50 år sedan skyddjorden blev gul/grön anser jag att det är lite obefogat.
Vid nyinstallation brukar inte jag vara särskilt restriktiv med röd FK. Brukar använda som tändtråd när dom andra färgerna inte räcker. Men är det en kåk från 1963 där det är blandat röd skyddsjord och röd tändtråd så är det kanske inte så lyckat att använda röd som tändtråd om man t.ex. trådar om i köket vid köksrenovering.
Men som redan har konstaterats i tråden, så finns det idag inget generellt förbud mot röd ledarfärg.
Ibland är det olämpligt. Där det är förväxlingsrisk är det dumt att använda röd.
Stefan Lundell skrev: Hej!
Jag sitter och letar paragrafer men är tydligen blind.
Vilken paragraf kan man hänvisa till om att röd färg är förbjuden (undantag apparatskåp) i nyinstallation eller vid återmontage av gamla kablar med röd skyddsledare.
Samt vid en omfattande renovering så skall anläggningen uppfylla dagens standard
Typ ny central med jordfelsbrytare.
Tack på förhand.
Svårt eftersom någon sån paragraf finns inte. Det går bra att använda röd som tändtråd där inte röd redan används som jord.