Jorda i TN-C

03 feb 2015 19:12 #1 av Myllys
Jorda i TN-C skapades av Myllys
Är det givande att byta till jordade vägguttag i ett TN-C-system? Fyller skyddsledaren samma funktion i TN-C som i ett TN-S? JFB finns ej ikopplat. Jord är framdraget i varje grupp men stannar i takdosorna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2015 19:16 #2 av Gnistan
Svar från Gnistan i ämnet Jorda i TN-C
Varför inte bara koppla om till ett TN-C-S system? :) om det är draget jord redan? :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2015 20:14 #3 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Jorda i TN-C

Myllys skrev: Är det givande att byta till jordade vägguttag i ett TN-C-system?

Ja det är väl frågan ...
Inte för att att det är TN-C utan för att man lite kan ifrågasätta hur mycket jordat verkligen tillför.
Väldigt många apparater idag är ju dubbelisolerade och har alltså ingen nytta av jord.

En kompis till mig med nyköpt hus frågade mig ungefär samma sak. "Ska jag byta alla uttag och jorda hela huset?".
Nja, svarade jag, Ha inte så bråttom med det, utan byt och jorda allteftersom i ett rum i taget alltefter ni renoverar och vill byta ut gamla gula, fula slitna apparater mot nya fräscha.

Jag tycker petskyddade uttag är viktigt och jag tycker nog att installation av JFB kan göras före byte till jordat överallt, om befintliga apparater är någorlunda fräscha.

Fyller skyddsledaren samma funktion i TN-C som i ett TN-S?

Ja ute i grupperna har det samma funktion, då det inte är (inte får vara) TN-C där.
I matningar, t.ex. mellan centraler och/eller mätartavla så är en nackdel med TN-C att PEN är strömförande, inte helt idealt i flera aspekter.

JFB finns ej ikopplat.

Ja det kan ju vara helt OK att komplettera anläggningen med.

Jord är framdraget i varje grupp men stannar i takdosorna.

Inte helt ovanligt, och bra den dagen man bestämmer sig för att jorda upp hela eller delar av anläggningen.
Glöm bara inte att kolla så det verkligen är inkopplat i centralen också.

Men du gör väl alla kontroller som ska göras innan driftsättning, så det ska upptäckas då. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Myllys

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2015 22:34 #4 av Myllys
Svar från Myllys i ämnet Jorda i TN-C

Filip skrev: Varför inte bara koppla om till ett TN-C-S system? :) om det är draget jord redan? :tummeupp:


Vill helst inte göra några större ingrepp på centralen då det är en brf och föreningen äger centralen. Det kommer nog ändå att ändras till TN-C-S då JFB sätts in så småningom.

Electrum skrev: Nja, svarade jag, Ha inte så bråttom med det, utan byt och jorda allteftersom i ett rum i taget alltefter ni renoverar och vill byta ut gamla gula, fula slitna apparater mot nya fräscha.


Det är lite så jag tänker också. Renoverar ett rum och uttag och strömställare ska bytas. Då känns det fel att sätta dit nya ojordade uttag.

Electrum skrev: Men du gör väl alla kontroller som ska göras innan driftsättning, så det ska upptäckas då. :)


Jag tänkte göra kontinuitetsprovning av skyddsjord, är det någon mer kontroll du rekommenderar?


Sen är det om jag inte minns fel behörighetskrävande att byta ut ett ojordat uttag mot ett jordat men inte att byta ut ett ojordat mot ett nytt ojordat. Trots att jord är framdragen. Suck..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2015 06:41 - 04 feb 2015 06:43 #5 av Paul Wargenstahm
Svar från Paul Wargenstahm i ämnet Jorda i TN-C

Electrum skrev: Ja ute i grupperna har det samma funktion, då det inte är (inte får vara) TN-C där.
I matningar, t.ex. mellan centraler och/eller mätartavla så är en nackdel med TN-C att PEN är strömförande, inte helt idealt i flera aspekter.


Om mitt formidabla minne inte sviker mig så räknas väl inte PEN som spänningsförande ledare då den är jordad i transformatoränden?
Just precis det här ingick som en fråga på ABL provet som några av mina kollegor skrev häromdagen...

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2015 07:02 #6 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Jorda i TN-C

Myllys skrev:

Electrum skrev: Men du gör väl alla kontroller som ska göras innan driftsättning, så det ska upptäckas då. :)


Jag tänkte göra kontinuitetsprovning av skyddsjord, är det någon mer kontroll du rekommenderar?

Det finns mycket skrivet om kontroller. T.ex i elinstallationsreglerna SS436 40 00, Del 6 kap 61.
Kontinuitetsprovning av skyddsjorden anser jag som viktigast i detta fall.
Mätning/bedömning av Ik bör vara utfört när anläggningen först installerades och blir inte förändrat nu. Isolationsmätning skulle kunna göras, men ser kablarna OK ut skulle jag själv skita i det, osv

Detta forum riktar sig mest mot yrkesverksamma (som jag först tänkte att du är) och därmed blir den tekniska nivån ganska hög ibland, och man liksom förutsätter att viss utbildning samt att alla har tillgång till nödvändiga skrifter och standarder och/eller en behörig man är anställd hos som kan svara på saker och t.ex. bestämmer i vilken omfattning kontroller ska ske.

Jag tror att ett bättre forum för en icke yrkesverksam är byggahus.se . Eldelen där är väldigt aktiv och håller hög klass, men hjälp och förklaringar hålls ofta pedagogiskt och lättförståeligt.

(Jag vet inte om det är OK att peka mot ett annat forum såhär, men någon mod får gärna berätta.)

Sen är det om jag inte minns fel behörighetskrävande att byta ut ett ojordat uttag mot ett jordat men inte att byta ut ett ojordat mot ett nytt ojordat. Trots att jord är framdragen. Suck..

Ja det är lite märkligt ja. Ganska löjligt då lekman antas kunna hålla reda på 3 olika trådar och får byta jordade uttag, men då det ökar från 2 till 3 trådar ska man plötsligt inte vara kapabel till detta längre ... :huh:

Men regeln kan ha att göra med just det du tänkte testa, jordförbindningen.
Bara för att man hittar en jordledare i dosan så är det inte säkert att den är inkopplad i andra änden, det är inte alls jätteovanligt. Och lagstiftaren har kanske tänkt att man inte kan sätta ansvaret på lekmän att kontrollera jordledarens inkoppling eller kräva att "alla" ska ha ett mätinstrument.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2015 07:07 #7 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Jorda i TN-C

Paul Wargenstahm skrev:

Electrum skrev: Ja ute i grupperna har det samma funktion, då det inte är (inte får vara) TN-C där.
I matningar, t.ex. mellan centraler och/eller mätartavla så är en nackdel med TN-C att PEN är strömförande, inte helt idealt i flera aspekter.


Om mitt formidabla minne inte sviker mig så räknas väl inte PEN som spänningsförande ledare då den är jordad i transformatoränden?
Just precis det här ingick som en fråga på ABL provet som några av mina kollegor skrev häromdagen...

Jag skrev strömförande.

PEN leder driftsström, inte bara kortslutningsström.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2015 12:32 #8 av Paul Wargenstahm
Svar från Paul Wargenstahm i ämnet Jorda i TN-C
Ja, sorry. Hjärnsläpp. Men håll med om att terninologin kan vara förvirrande...

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2015 17:11 #9 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Jorda i TN-C

Paul Wargenstahm skrev: Men håll med om att terninologin kan vara förvirrande...

Japp, särskilt som "starkström" lite allmänt betyder "det där farliga ..." B)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg