Kopplings utrymme? Ok med led driver?

30 jan 2015 18:41 #1 av Martin
Tja.

Jag undrar lite om detta är ok?

Det kopplas med 230V och läggs två puckar i hörnboxen. Skarvas med fiskögon på 24V sidan och Ubåt på 230V sidan.

Jag ställer mig lite frågande om detta är ok? Någonstans säger mig att det är ok med svagström i samma dosa men att det inte får finnas några kopplingar. En plint är dock ok?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2015 18:49 - 30 jan 2015 18:50 #2 av Paul Wargenstahm
Det är helt ok att ha det så, förutsatt att du kopplar, och använder samma material på 24V som för 230.
Inga fiskögon alltså, och FK 1,5 till 24V sidan också.. Du får också använda samma rör för manöver och matning, om du gör så.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

30 jan 2015 19:18 - 30 jan 2015 19:21 #3 av Martin
Då är det ju fel. Det är "led kabel" glömt namnet nu bara för de. Och det används fiskögon. Någon som har tillgång till texterna så att man har lite att visa upp. Hade det varit avskiljt kopplings utrymme så hade allting varit ok ju. Dock är ej så fallet. Det syns en puck bakom brytaren förövrigt.

Det är dock separata rör för två st 24V och en 230V. Spelar ju egentligen ingen roll men iaf.

42

30 jan 2015 19:26 #4 av Paul Wargenstahm
Hoppsan, tittade inte så noga på bilderna... Har inte min 444 hemma så jag kan inte slå upp vilken paragraf det är det står i, men vi har precis haft det uppe till diskussion på jobb.
Det som gäller är i alla fall att svagströmsmanöver som samförläggs med 230 skall ha samma isolering som 230.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

30 jan 2015 21:49 #5 av Bo Siltberg
Om du behöver övertyga någon så kan du hänvisa till 521.6, 521.8.3 och 528.1.
Dessa paragrafer säger kortfattat att t.ex RKUB inte går ihop med FK, de måste hållas åtskilda med en mellanvägg eller liknande i dosan. Eller så använder man FK som är isolerad för 230 V för båda systemen, som Paul säger.

Är starkt frågande till denna typ av puck med korta anslutningsledare - hur har de tänkt här?? Vad håller sekundärledarna på bild för isolation?

31 jan 2015 08:11 #6 av Richard
Tänk på att puckarna vill ha lite kylning oxå....

01 feb 2015 10:15 #7 av Mats Lundqvist
Hur ska man då resonera angående golvvärmetermostater ?

01 feb 2015 10:56 #8 av Torbjörn Forsman

Mats Lundqvist skrev: Hur ska man då resonera angående golvvärmetermostater ?

På en golvvärmetermostat brukar det väl inte finnas någon galvanisk separation, så då kan man inte räkna ledningen till tempgivaren som SELV. Som regel är tempgivarens ena pol hopkopplad med nollan.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

01 feb 2015 14:29 #9 av Tomas Karlsson
Jag skulle nog vara mer oroad för puckens inre konstruktion och utförande än de mer formella kring hanteringen av SELV i kopplingsutrymmet. I dosan kan man ju själv råda över att det blir tillräckligt bra med förstärkning av isolation på RKUB, vettiga förbindningar, fysisk separation osv men internt får man lita till vad någon stämplat på den.

Sidan laddades på: 0.186 sekunder