- Tack mottaget: 139
Fluxio
Elbranschens mötesplats
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Och jag kommer heller aldrig ändra mig och alltid rekommendera någon att installera en jfb utan jordade uttag (jordade också).Stefan Ericson skrev: Jag kommer aldrig ändra mig och aldrig rekomendera någon att installera en jfb utan jorde utag.
Lars Blomkvist skrev: Bo, Vad menar du med > Här finns ett praktiskt, men inte formellt motiv till en JFB, dock legalt?
Jordfelsbrytaren skyddar väl även i ojordade grupper, skillnaden är att den löser ut först när t.ex. en människa tar i det spänningssatta föremålet och på så vis blir en del av kretsen till jord på något sätt?
På något sätt kan va vad som hest som kan tänkas hända. Exempel på detta är när mina ungar byggde en linbana från andra våningen i lägenheten med en vajer som var fäst i marken med ett spett
| Mikael Malmgren | Installatörsbehörighet: A |
Stefan Ericson skrev: Jag kommer aldrig ändra mig och aldrig rekomendera någon att installera en jfb utan jorde utag.
Mikael Malmgren skrev: Jag anser att en anläggning normalt inte blir i alla fall blir sämre ur elsäkerhetssynpunkt om jordfelsbrytare installeras även om det är ojordade uttag. Kanske möjligtvis onödigt (om det är en helt isolerad miljö och det inte finns någon möjlighet att föra in jordpotential) men inte sämre.
Skulle det av någon outgrundlig anledning (i isolerad miljö) uppstå ett jordfel som innebär strömgenomgång så kommer JFB:n lösa att och det är det viktiga för mig. Eftersom man dessutom normalt i äldre installationer har en blandning av jordat och ojordat så blir det är det lätt att bryta den isolerade miljön.
Bo Siltberg skrev:
Mikael Malmgren skrev: Jag anser att en anläggning normalt inte blir i alla fall blir sämre ur elsäkerhetssynpunkt om jordfelsbrytare installeras även om det är ojordade uttag. Kanske möjligtvis onödigt (om det är en helt isolerad miljö och det inte finns någon möjlighet att föra in jordpotential) men inte sämre.
Skulle det av någon outgrundlig anledning (i isolerad miljö) uppstå ett jordfel som innebär strömgenomgång så kommer JFB:n lösa att och det är det viktiga för mig. Eftersom man dessutom normalt i äldre installationer har en blandning av jordat och ojordat så blir det är det lätt att bryta den isolerade miljön.
Nä, det är normalt ingenting att tveka över, normalt. Jag ser dock två ytterligheter och en mitt-i-mellan i denna fråga som kan vara bra att ha i bakhuvudet, men det är bara för att vara petig.
1. Det skulle kunna handla om en perfekt isolerad miljö, inga ens osannolika fel som skulle kunna föra in jord i rummet. Det finns fortfarande skäl som felaktigt handhavande av brukaren, men om det skulle installeras en JFB enbart för detta utrymme så skulle innehavaren kunna klaga på att ha blivit lurad.
2. Normalt installerar man en JFB för hela huset utan att blinka, både för jordade och ojordade rum.
3. Till sist har vi fallet som är en het potatis, underhåll före eller efter installation av JFB? Här går åsikterna isär, alltså vad ska man göra först när man köper ett gammalt hus? Jag säger kategoriskt underhåll först, JFB som nr 2. Det som samtidigt måste upp på bordet är vad man menar med underhåll, jag menar akut underhåll. Hänger det oisolerade fasledare från dosan i taken så är ju valet enkelt.
Var man ska dra gränsen kan säkert diskuteras. Jag kan tycka att om det är sannolikt att det sker en olycka, då kommer underhåll först. En JFB träder in vid fel, och fel ska vi normalt inte ha.
Till sist kan man säkert utföra nödvändigt underhåll och installera en JFB under samma arbetsdag...så i praktiken spelar principen ingen roll.
Men normalt handlar det om punkt 2, mitt i mellan. Kan nog gå med på 99% av fallen, 99.6% om någon klagar
Stefan Ericson skrev: En jord felsbrytare ska lösa på jord fel i en maskin/apparat, för att den ska göra det krävs jordade utag. Den löser även på person skydd.
En person säkerhetsbrytare löser på ström genom en människa och den kan inte lösa på ett jordfel i en maskin/apparat i ojordat utag.
Sedan att båda är summa strömmstransformator är en annan sak.
Jag tycker att en behörig ekektriker skall vara kapabel att förklara det här för en vanlig kund.
Stefan Ericson skrev: En jord felsbrytare ska lösa på jord fel i en maskin/apparat, för att den ska göra det krävs jordade utag. Den löser även på person skydd.
En person säkerhetsbrytare löser på ström genom en människa och den kan inte lösa på ett jordfel i en maskin/apparat i ojordat utag.
Sedan att båda är summa strömmstransformator är en annan sak.
Jag tycker att en behörig ekektriker skall vara kapabel att förklara det här för en vanlig kund.