Usch, tråkigt. Trasiga grejer, kan JFB vara boven?

07 jan 2015 13:38 - 07 jan 2015 13:39 #1 av Electrum
Jag var hos en kund idag, som ringde i förrgår och hade problem med att JFB hela tiden löste ut efter några sekunder.
Jag jobbade inte den dagen. Men med lite vägledning över telefonen att kolla allt utomhus och rycka ut skarvsladdar samt prova koppla ur lite utrustning inomhus till det ev börjar funka så det klarar sig till idag - och annars ringa igen.
Ja dom fick tydligen igång elen i huset tillräckligt så jag åkte dit först i morse.

Men nu idag så berättades det att det verkar som att tvättmaskinen dött, golvvärmestyrningen, en nätdel till bärbar dator, LED-drivers och om det nu var något mer.

Och mycket riktigt, jag öppnade golvvärmeenheten (för att den var lätt att öppna) och i nätdelen var det bränt och sprängda kondensatorer osv, ungefär som efter åska.
Åska i Januari - nja knappast. Men överspänning måste det ha varit.

Så jag kan bara tänka mig en sak, att det är (/har varit) nollsläpp.
Men jag kollade allt, allt var korrekt kopplat och bra åtdraget.

Så jag börjar fundera på om det kan vara JFB som fallerat, inte slutit nollan ordentligt efter ett påslag.

Ja kunden berättade att han slog till JFB en massa ggr utan att få det att fungera mer än några sekunder. Han provade också att slå av en del säkringar först.
Sen slog han av alla säkringar och sa att ljuset blev knäppt när han sedan slog på säkringarna allteftersom, det blinkade och hade sig, lyste ömsom svagt och ömsom starkt.


Chefen min har aldrig varit om något sådant fel på en JFB, är det någon här som har råkat ut för det?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2015 14:15 #2 av Stefan Ericson
Hej Electrum!
Kolla om han inte provkört ett 3fas elverk. Det kan ha orsakat dom där problemen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2015 14:21 #3 av Bo Siltberg
Jodå, folk har haft dylika glappande problem i en JFB, men hittar ingen länk just nu. Symptomet kan ju förklaras med glappande nolla så det behöver kollas noga, ett belastningsprov där du mäter spänningarna före o efter. Det är ju lurigt, för i det fall jag minns så försvann problemet efter lite motion av JFBn. I ditt fall har den motionerats nog så om det inte går att påvisa något fel i den får man nog leta tidigare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2015 14:27 - 07 jan 2015 14:51 #4 av Electrum
Ja min plan är just nu att byta JFB till en ny av erkänt märke.
Sen mäta lite övergångsmotstånd på nollan på den gamla, och slå och av och upprepa mätningen ett flertal gånger.
Är det något knas så borde resistansen variera en del.


Sen tänkte jag kontinuitetsmäta mellan inkommande N och PE ut mot mätarskåpet för att kolla så nätägaren har ordentligt gjort under sin plombering. (det är TN-S mellan mätarskåp och central)
Får jag ut något vettigt med 200mA mätström?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2015 14:30 #5 av Electrum
Stefan, jag tror inte det är någon elverkssnubbe det här. :)
Mer någon typ av management-konsult eller nåt ... ;)

Men visst kan jag fråga om det körts elverk.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2015 16:32 #6 av Mats Lundqvist
Återigen !
Nollan borde få gå genom jordfelsbrytaren via ett fast bleck !

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2015 16:56 #7 av Rikard Ågren
Har aldrig varit med om det själv men en elektriker har berättat för mig om en gång då han monterat en Malmbergs JFB hos en kund. Han slog på och drog igång alla grupper utan att mäta om han hade nolla först - det hade han inte. Jordfelsbrytaren slöt aldrig nollan. Köksutrustning, datorer, stereo etc gick sönder

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2015 20:42 #8 av Bo Siltberg

Mats Lundqvist skrev: Återigen !
Nollan borde få gå genom jordfelsbrytaren via ett fast bleck !


Det finns egentligen ingenting som hindrar detta då reglerna tillåter att N inte bryts, utom i t.ex brandfarliga utrymmen då N måste brytas.

Det finns därför också JFBer med t.ex 4 anslutningsterminaler, 3 brytande kontakter (poler) och 4 strömbanor. Det betyder att samtliga fasledare plus neutralledare ingår i strömmätningen, men endast faserna bryts när JFBn löser. Denna typ är dock ovanlig, för att inte säga ytterst sällsynt. Det finns en betydligt större marknad för fyrpoliga. De krävs t.ex i TT-system.

Till sist är det lämpligt att en JFB är fyrpolig så att den bryter bort jordfel mellan N-PE som annars kan påverka andra JFBer på grund av vagabonderande strömmar. Principiellt tycker jag det är rätt då JFBn även ska övervaka isolationen mellan N och PE.

Så vi får nog leva med fyrpoliga JFBer i Sverige. Det skulle bara skapa förvirring om man, ibland, skulle blanda in trepoliga JFBer i en anläggning.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, puttrix, Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2015 22:57 #9 av Electrum
Men på vad Bo och Rickard skrivit så verkar det som att jag inte alls ska utesluta att felet (nollsläppet) uppstått i JFB?

Jag pratade med kunden ikväll och vi kom överens att jag kommer förbi imorgon och byter JFB.

Sen blir antagligen försäkringsbolag också inblandat, men om dom inte kräver in den misstänkta JFB'n så ska jag nog testa den lite själv sen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2015 11:52 - 08 jan 2015 20:48 #10 av Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2015 18:25 #11 av Slugge
Märke, modell?
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2015 19:22 #12 av Electrum
Idag bytte jag den mot en Hager, och här kommer en bild på prylen jag misstänker.
Den ligger och testas på provbänken här.

Exakt samma resistans, ner till 0.01ohm upplösning efter runt en 30 st av och påslag. (upplösning på displayen, jag vet inte på rak arm instrumentets utlovade prestanda, men för absoluta mätningar kan man nog tryggt bortse från sista siffran, för relativa mätningar som här så borde den sista siffra indikera ev skillnader om bara inte A/D'n har för låg upplösning)

Jag slås över hur trög armen är för att återställa JFB'n.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2015 19:27 #13 av Niklas
Har endast varit ute för glappande nolla i en JFB - en 63A ABB.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2015 19:45 #14 av Marcus

Electrum skrev: Jag slås över hur trög armen är för att återställa JFB'n.


Har en antal på jobbet och kan säga att tröga är dom.
Har du möjlighet att mäta med mikroohmmeter som mäter med ca 20-30A, så kan man se polresistansen vid belastning. Och kanske mäta polresistansen mot en ny.
Ser ju ut som att den går att öppna? Kanske kan se skicket på polerna?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2015 20:27 #15 av Stefan Ericson
Hej Electrum!
Jag kanske borde skrivit tidigare, men om noll kontakten är upp bränd, så borde du mäta om nollan har för hög ström pga tyristorstyrning och övertoner.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2015 20:39 #16 av Electrum

Marcus skrev: Ser ju ut som att den går att öppna? Kanske kan se skicket på polerna?

Jag kommer kanske få en chans att öppna den så småningom.

Men nu är det först ett försäkringsärende, så jag skruvar inget förrän jag är säker på att F-bolaget inte vill undersöka enheten själva.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2015 20:51 #17 av Marcus
Okej, vore intressant om dom gör en analys och se vad som framkommer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2015 21:46 #18 av Jiiwas
Har varit med om nollsläpp i JFB ett par gånger. Alla gånger var det samma fabrikat på dem (G**O), men både 40A och 63A

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2015 12:11 #19 av Electrum
Jag märkte nu att det är lösa småpartiklar inne i JFB'n.
Om jag vickar den fram och tillbaka och lyssnar mot den så låter det som att några små grejer, knappnålshuvudstora, åker fram och tillbaka, typ lite lite sand.


Ja det ska bli spännande att få öppna denna ifall den inte krävs in för undersökning. B)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2015 16:24 #20 av Stefan Ericson
Hej på er!
Jag har ett par gånger varit inne och skrivit att jag tror att ett par trådar om jfb är löngn.
Den här tråden tror jag på. Den resulterar inte i att jfb har räddat liv. Den har orsakat ett försäkrings ärende som vi alla kommer att betala.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.179 sekunder

Senaste foruminlägg