Golvvärme.

18 jan 2011 20:09 #1 av Patrik Hedlund
Om man vill ha golvärme, men inte som huvudsaklig uppvärmning utan bara som komfort.
Vad bör man då använda för avstånd mellan slingorna? På t.ex. ett 2 m2 golv, ska man använda en slinga på 100 W då istället för 200 W?

Eller ska man förlägga som vanligt med 10 cm mellan osv och bara sänka temperaturen på termostaten?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2011 20:17 #2 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Golvvärme.
Det smartaste är ju att lägga lika tätt som du skulle gjort om man skulle haft det som huvudsaklig uppvärmning.. Vill man sen ta bort den andra radiatorn i framtiden kan man göra det. Men det går också att göra så som du sa lägga slingorna lite glesare.
Men T2 rekommenderar att man lägger som om det skulle varit den huvudsakligauppvärmingen...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2011 20:27 #3 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Golvvärme.

Mats Persson skrev: Det smartaste är ju att lägga lika tätt som du skulle gjort om man skulle haft det som huvudsaklig uppvärmning.. Vill man sen ta bort den andra radiatorn i framtiden kan man göra det. Men det går också att göra så som du sa lägga slingorna lite glesare.
Men T2 rekommenderar att man lägger som om det skulle varit den huvudsakligauppvärmingen...

Ah, okej! Ja, men då kör jag på som vanligt då. Tack!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2011 20:32 #4 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Golvvärme.
Håller med Mats.

Förutom om det är ett stort projekt där det står i handlingarna att det bara ska vara dimensionerat som "komfortvärme" med tex vattenburna radiatorer som huvudsaklig värme.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2011 17:27 - 22 jan 2011 17:30 #5 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Golvvärme.
Det här är ju lite lurigt för dom fabrikanter jag pratat med samt ett par elkonsulter säger att något som komfortvärme inte finns, det är ett påhitt av diverse konsulter och projektledare. Man köper rätt längd till rätt antal m2 och sen reglerar med termostat.

När vi ändå är inne på golvvärme så har jag en bra bild för dom som funderar över golvvärme vs radiator.

Eller inte...det gick inte att infoga bilden...hmm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2011 18:45 #6 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Golvvärme.
Skicka bilden till mig så kan jag lägga upp den

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg