Vilka goda gärningar gör du?

18 nov 2014 19:05 - 18 nov 2014 19:06 #1 av Electrum
Jag gör, som många andra lite smågrejer, utan att vara ombedd om det. Allt för en bättre och elsäkrare värld. Ja kanske en snyggare värld också ... :)

T.ex alltid när jag stöter på typ en sån här koppling:

Så skarvar jag in en wago

Helt i stealth-mode. Kunden vet inget och behöver inte betala för en liten wago-jävel, osv ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:
Följande användare sa tack: puttrix

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2014 06:56 #2 av Mikael Dalåsen
Jag brukar riva bort dom gamla 3-fasuttagen som ofta sitter bredvid centraler, om jag är och grejar i centralen. Ingen som blir glad av att ha dom kvar!
Följande användare sa tack: puttrix, Electrum

19 nov 2014 07:12 #3 av Michell Andersson
När jag jobbade som elektriker så hade jag för vana att spänna över alla skruvar i centraler när kapslingen ändå åkt av. Va inte sällan man råkade ut för att bygel mellan noll- och PENplint satt sjaskigt och gick att dra åt ett varv.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, puttrix, Electrum

06 dec 2014 20:16 #4 av Electrum
Häromdagen skulle jag sätta upp en väggarmatur utomhus. Precis bredvid gick det en kabel i en plåtränna (teleskydd) upp en bit till någon typ tempgivare.
Jag irriterade mig på att det gått av en skruv till en av fästklamrena så klamret hängde och dinglade och rännan låg inte riktigt dikt mot fasaden.
Så där kunde jag inte hejda mig utan fick ut den trasiga skruven med avbitartången och satt i en ny plugg+skruv.
Sen såg det illa ut med en blank fin ny skruv på ena sidan och en rostig med spårskalle på andra så det blev ju att byta även denna.

Estetik är viktigt ... :)

OK, detta kostade dock kunden de tre minuter arbete det tog för mig.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
Följande användare sa tack: puttrix, Odd Hedberg

07 dec 2014 21:02 #5 av Magnus
Brukar se över alla anslutningar i centralen när jag är in i en.
Tar knappt 5 min att dra alla anslutningar, om ens det.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-
Följande användare sa tack: Electrum

07 dec 2014 22:29 #6 av Ivar Ryding
De goda gärningarna är väl det som gör att man får morgondagens jobb?

09 dec 2014 18:19 #7 av Patrik Nilsson

Electrum skrev: Helt i stealth-mode. Kunden vet inget och behöver inte betala för en liten wago-jävel, osv ...

Haha :)

09 dec 2014 18:31 #8 av Electrum

Ivar Ryding skrev: De goda gärningarna är väl det som gör att man får morgondagens jobb?

Ja i princip är det ju lite så.
Man kan väl åtminstone påstå att mellan att konsekvent göra det lilla extra och att konsekvent hela tiden ligga i underkant av förväntningarna må betyda en enorm skillnad efter en tid.

Jag kontrolldrog noll-skruven i en gammal central idag som jag egentligen bara öppnade för att kolla hur en kabel som gick till ett uthus var ansluten .
Jag efterdrog inte alla skruvar, men granskade det hela några sekunder och kände lite snabbt på några skruvar här och där.

09 dec 2014 19:29 #9 av Lars Blomkvist
Ivar, får man merjobb av saker ingen vet att man gör :silly:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: müssli

09 dec 2014 19:58 #10 av Stefan Ericson
Hej på er!
En god gärning är att göra någon glad, en ond är att göra någon ledsen. ;)

09 dec 2014 19:58 #11 av Stefan Ericson
Hej på er!
En god gärning är att göra någon glad, en ond är att göra någon ledsen. ;)

22 jan 2015 19:06 #12 av Joel Eljo
Ofta ligger en drös säkringar i mätarskåp och vid centraler, brukar summra o kasta trasiga.
Brukar även tipsa kunden att ringa kraftleverantören när nerledaren till mätarskåpet lossnat o hänger i PEN

27 jul 2016 07:45 #13 av Electrum
När jag skriver ut en ny gruppförteckning skriver jag som regel ut 2-3 ex (kopior) och sätter in i ramen/mappen.
Alltid trevligt att hitta en extra om man vill/råkar kladda lite vid framtida förändring.

Följande användare sa tack: Odd Hedberg

29 jul 2016 14:38 #14 av Billan
De vanligaste man gör är nog att efterdra allt i centralen om man är där och rotar. Annars händer det att man skruvar fast nåt uttag/brytare som håller på att lossna. Spänner åt bläcken i gamla sockelarmaturer etc etc.

Karma is king! :tummeupp:
Följande användare sa tack: Robin Strandberg, Electrum

29 jul 2016 20:11 #15 av Johan Andersson
Jag brukar klippa bort alla Torix jag ser i kopplingsdosor jag kopplar/felsöker i och ersätta med hellerman. Utan att kunden ber om det

29 jul 2016 22:31 #16 av Richard
Jo för att hellermann är ju ett jätte bra komplement.... u-Båtar hade varit bättre

30 jul 2016 05:53 #17 av müssli

Richard skrev: Jo för att hellermann är ju ett jätte bra komplement.... u-Båtar hade varit bättre

Det är väl inget fel på Hellerman? U-båtar använder jag bara till fintrådiga kablar.

30 jul 2016 07:44 #18 av Fredrik
Jag tycker det är oftare man ser ihopsmälta ubåtar än wago/helleman.. Ubåtar använder jag också bara till nöds eller till fintrådigt.

30 jul 2016 19:59 #19 av Ronnie Lidström

Richard skrev: Jo för att hellermann är ju ett jätte bra komplement.... u-Båtar hade varit bättre

Du kan väl inte mena att du använder ubåtar istället för hellerman/wago?

Jag använder ubåtar om det är riktigt kris om utrymme. Aldrig annars.

(Menar små ubåtar i vanliga dosor med 1,5-2,5mm2)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: müssli

31 jul 2016 15:06 - 31 jul 2016 15:07 #20 av Electrum
Wago 221 har blivit så liten och nätt och universal att jag ibland funderar på att börja köra renodlat bara med denna.
Jag går ju mycket på service och använder som regel bara någon enstaka koppling vid varje jobb, dvs någon krona hit eller dit spelar ju ingen större roll.

edit:
Sorry för offtopic ,,, :blush:

Sidan laddades på: 0.202 sekunder

Senaste foruminlägg