Hur styra utomhusarmaturer via skymmningsrelä?

03 nov 2014 14:09 #1 av Daniel Eriksson
Hejsan,

I dagsläget finns 3 utomhusarmaturer som styrs ifrån 3 separata 1-pol/trapp brytare ifrån 3 olika ställen i huset. Jag vill kunna styra dessa simultant via ett skymmningsrelä. Hur gör man detta enklast? Om man inte blandar in skymmningsrelät så hade man ju kunnat använda 3 brytpuckar och satt bakom brytarna och låtit dessa svara mot en trådlös brytare...

Finns det något smidigt sätt som inte innefattar KNX eller Fibaro typ?

MVH
Daniel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 nov 2014 15:41 #2 av Alexander N
Osäker på vad du menar med trådlöst men "inte innefattar KNX eller Fibaro typ" men:

Jag gjorde precis detta på en anläggning (4 brytare + astrour). Då använde jag mig av schneiders connect system. Satte en 230V mottagarbrytare vid varje befintlig brytare samt en 230V sändare i kapsling vid astrour, fungerade kanon och bra räckvidd också. Astrouret tänder alla centralt medans knapparna tvångsstyr endast sina egna grupper.

Eltako har väl också ett lösningar för detta med trådlösa puckar bakom brytarna.

03 nov 2014 15:41 #3 av Martin
Ligger någon på samma grupp? Annars kan man lösa det lite smidigt så sätt. Annars dra ut ett skymningsrelä /astrour från centralen. lägg det över en kontaktor och sen dra upp en tändtråd från kontaktorns (från respektive grupp som övrig belysning på gruppen betjänar)

Då kan du styra flera grupper som är åtskilda från varandra. Helt enligt konstens regler.

42

04 nov 2014 08:04 #4 av Daniel Eriksson
Ok, ett Connect-system får det bli då, med ett astrour i centralen, verkar ju gå att lösa på ett smidigt sätt.

Tack å bock!

04 nov 2014 16:14 #5 av Alexander N
Nemas problemas.

En grej bara, vid programmeringen är räckvidden(och tiden) lite begränsad. Jag löste det genom att ansluta ett sladdställ till sändarpucken och gå runt till alla brytare runt om huset och programmera dom när jag stod bredvid. Sedan var det bara att koppla in i centralen, sen var det inga problem med räckvidden.

05 nov 2014 10:29 #6 av Daniel Eriksson
Ok, tack för infon.

Jag såg att Nexa hade samma saker som man åstadkommer samma lösning med och till ett mycket bättre pris. Vad talar för att välja Schneider's istället?

/Daniel

05 nov 2014 15:22 #7 av Christopher
Nexa funkar. men inte lika professionellt , Men väldigt prisvärda, Ja kört helt system med dom hemma,det funkat nästan helt utan problem, körde då dom ihop med telldus, och styrde allt via telefonen, väldigt prisvärt. Där kan du programmera helt som du vill. Finns astrour, samt att du kan välja att tända o släcka alla när du vill automatiskt eller via telefonen,
Schniders pratar med varandra om det lång väg mellan, vilket ej nexa gör, Samt att dom kommunicerar tillbaka om signalen ej gått fram vilket ej nexa gör.

06 nov 2014 15:50 - 06 nov 2014 16:28 #8 av Stefan Lidman
Hager har ett system som heter Quicklink!

Det är superenkelt att programmera samtidigt som det är KNX-produkter så om man vill utöka systemet till ett större KNX system så är produkterna kompatibla.

Räckvidden är dessutom upp till 100 meter fritt.

www.hager.se/files/download/0/1086979_1/...87_PRO_QUICKLINK.PDF

Sidan laddades på: 0.102 sekunder

Från Facebook-gruppen