Gjorde en lägenhet i veckan (1fas) och blev lite fundersam när jag spänningsprovade mellan L och N med jfb frånslagen och fick ~230V.
Jag isolationsprovade innan med 500V och hade >500Mohm mellan L + N mot PE.
Alltså ingen kontakt med PE.
Hela installationen kontinuitetsmättes innan spänningssättning så ingen kontakt mellan L,N och PE på grund av det. Ingen apparatur mer än häll samt badrumsbelysning ansluten.
Jag får inte ihop det.
Har N och PE kontakt fast isolationsprovet visade att det inte fanns någon kontakt?
Hur kan det bli spänning L mot N om N är bruten i jfb?
Får ingen potentialskillnad mellan L och N om N är bruten.
Och jag mätte på båda sidor av jfb med samma resultat med jfb frånslagen.
Och det är inte helt enkelt så att du mäter spänning som tar sig in via kapacitiv koppling på något sätt? Det är lätt hänt när man använder en modern extremt högohmig multimeter. Prova att lägga ett motstånd (t ex 100 kohm) parallellt med multimetern och se om du får spänning då också. Eller, om du har en gammal lågohmig analog multimeter, så prova att mäta med den.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Isak Rönnqvist skrev: Gjorde en lägenhet i veckan (1fas) och blev lite fundersam när jag spänningsprovade mellan L och N med jfb frånslagen och fick ~230V.
Här blir jag mycket konfunderad ...
Med JFB frånslagen ska ju både L och N vara brutna, och det är mycket märkligt att du kan hitta 230V.
Var kommer den fasspänningen in?
Och det är ovanligt att induktivt eller kapacitivt kopplade spänningar träffar exakt nätspänningen, även om det givetvis bör kunna ske någon gång.
Isak Rönnqvist skrev: Mellan L in på HB samt N på N skenan efter JFB som var frånslagen.
Men satt det apparater inkopplade lite här och var i anläggningen?
Då kan du fått en nollpotential från PE till N via ett nätfilter i någon inkopplad apparat, drivdon etc.
Ja ett nätfilter läcker lite 50Hz ström mellan L -> PE samt N -> PE.
Det ligger typiskt i häraden 0,1 mA eller något ditåt. (Säg mellan 0,01 och 0,5 mA).
Så det är endast en mycket svag ström förvisso, men mäter man spänning med en modern högohmig multimeter (som inte drar nästan någon mätström) så kan man mäta ordentligt med spänning.
Jag säger inte att det är detta du råkat ut för, men en möjlighet finns.