Dimensionera huvudledning

24 jan 2015 00:37 #41 av Richard
Svar från Richard i ämnet Dimensionera huvudledning
Så ni tycker 125A räcker.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2015 04:42 - 24 jan 2015 05:49 #42 av Ride84XL
Svar från Ride84XL i ämnet Dimensionera huvudledning
Jag måste ju säga att jag håller med Ronnie där att det är bra att ha minimum 6 mm² in till bostäder. Även om det oftast inte behövs i lägenheter så är ju grejen att man som boende inte så mycket att säga till om - det är ju hyresvärd eller bostadsrättsförening som bestämmer och då är det ju bra att dom förbjuds att snåla och spara in skitsummor med följden att den som vill ha lite mer effekt får betala mångdubbelt för en uppsäkring när man kanske måste dra nya (grövre) rör osv.

Hur mycket sparar man på att dra 5 x 2,5 istället för 5 x 6 mm²? Känns inte som att det skulle vara enorm skillnad om man ändå har mätare och allt klart för 25 A. Dom kan ju t ex skippa att ha värme i soprummet några år, så har dom ju tjänat in den kostnaden ändå.

Stefan Ericson skrev: Hej Rickard!
Med 160A säkring kan varje lägenhet göra av med 3000 kr i månaden på el, jag tror inte dom gör det. Om man minkar till 2000 kr/ månad. Så är det en minskning på 30%. Om det går vet jag inte.
Om en säkring löser 1 gång i veckan= omedelbar åtgärd.
Om en säkring löser 1 gång i månaden= planerad åtgärd.
Om en säkring löaet 1 gång per år, får man nog göra en analys. Jag tror det är där vi skulle hamna.
Om värmen är dålig och folk stoppar elvärmefläcktar i utagen, så kan nog överlast uppstå.
Det vore intressant att se om induktionshällar, ledlcd Tv apparater och ledlampor gjort någon nytta.


Det är ju inte relevant vad det blir om man tar ut full effekt dygnet runt för det är det ingen som gör - man måste ju dimensionera efter topparna. 160 A ger ju på 50 lägenheter 3,2 A i snitt - det lär ju kunna vara i underkant om många lagar mat samtidigt (speciellt om tvättmaskin/torktumlare finns som standard i lägenheterna eller om många har egna såna). Dålig värme måste man ju också nästan alltid räkna med - iallafall om det är hyresrätter eller bostadsrätter där värme ingår i avgiften för då snålar dom oftast förbannat och man får max 20°C inomhustemperatur (ofta t o m mindre än så). Jag med många tycker är för lite och då kör man ju ofta extravärme (i mitt fall en infravärmare på termostat så jag får 22)

Sen ska det ju räcka till allmänna utrymmena också - t ex hissen behöver nog en del effekt (speciellt om det är en snabb hiss som tar mycket last). Inte så jäkla skoj att komma halvvägs upp och så löser huvudsäkringen för hela huset. Jag skulle nog säga att man behöver minst 250 A iallafall.

Btw. Induktionshällar minskar ju inte effektbehovet - snarare tvärtom då man kan ha mer effekt (en platta kan ha över 3 kW där då man inte begränsas av att plattans egen temperatur blir för hög). Däremot minskar ju energiförbrukningen eftersom man har dom i gång mycket kortare tid (det går ju mycket fortare att t ex koka upp vatten). I dom fall man har hög effekt så minskar ju tiden oftast mer än vad som motsvaras av effekthöjningen tack vare mindre förluster (t ex 25% effekthöjning kan ge 30% kortare uppvärmningstid).

För LCD tror jag inte det är så stor skillnad mot en gammal tjock-TV (dom blir ju t ex oftast lika varma utanpå) - däremot drar LED-TV lite mindre. LED-lampor drar ju så klart mindre - men om det då leder till att man får köra mer värmefläkt istället är ju inte mycket vunnet (en del av spillvärmen från glödlamporna kommer ju till nytta). Själv kör jag mest LED-lampor - mest för det är coolt att köra nyaste tekniken. Belysningen utgör ju i vilket totalt sett en rätt försumbar del av det totala effektbehovet i ett hus.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2015 10:27 #43 av Lars Blomkvist
Jag har loggat flertalet serviser med 160A ca 50 lgh. Senaste låg topparna på ca 80A inklusive tvättstuga och 20 motorvärmare. Men det är inte topparna som styr valet av huvudsäkring :P
En säkring på 160A kan belastas ca 250A under 1 tim utan att lösa ut har jag för mig.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2015 14:11 #44 av Markus Ågren
Det brukar bli marginal när man använder sig av svensk standards formel. Men samtidigt tror jag inte man råkar ut för problem, sedan beror det kanske på vilket skede man ska beställa anslutning eller om man ska räkna på jobbet.

För det kan vara så att man ska räkna på ett jobb som man fått av en beställare, man har en planlösning men du har inte alla förutsättningar för vad som ska in och om det är bostadsrätter vad som kan komma som tillval i senare skede. Där kan formeln vara en god idé för att fundera på din kostnad för projektet.

Men ska man få ett mer exakt värde så får man samla på sig information om alla produkter som ska anslutas och räkna vad den allmänna förbrukningen (fastighetsförbrukningen) ligger på och sedan "uppskatta" med den information du vet om vitvaror och annan installation som ska in för att få fram en verksamhetsel (bostadsinnehavarna).

Jag skulle inte tycka det skulle vara roligt att få höra första dagen när folk har flyttat in att huvudsäkringarna har gått och det fortsätter gå. Så att man måste byta inkommande servis för den är för klent dimensionerad samt kanske centralen inte klarar av att ta in en större kabel och man måste byta ut skåp/brytare eller liknande.


Vet att fastigheter som byggdes här för ett par år sedan där man dimensionerat servisen efter svensk standard, men där ligger man bra mycket lägre än det. Kan vara en psykologisk sak eftersom man i trapphuset har en tavla som visar totalförbrukningen för fastigheten och man kan sedan logga in via sin "tagg" och se vad man förbrukat själv via el och varmvatten och andra uppgifter.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2015 14:31 - 24 jan 2015 14:42 #45 av Ride84XL
Svar från Ride84XL i ämnet Dimensionera huvudledning

Lars Blomkvist skrev: Jag har loggat flertalet serviser med 160A ca 50 lgh. Senaste låg topparna på ca 80A inklusive tvättstuga och 20 motorvärmare. Men det är inte topparna som styr valet av huvudsäkring :P
En säkring på 160A kan belastas ca 250A under 1 tim utan att lösa ut har jag för mig.


Ok - det låter ju riktigt lite (dom uppmätta värdena). Men jag kanske överskattat lite hur mycket effekt gemene man använder. Men tänkte att t ex tvättmaskin, diskmaskin, kanske en värmefläkt, spisen och lite vanliga saker man har igång hemma (TV, dator, belysning mm) igång samtidigt kan ju lätt dra >5 kW.
Om hälften av lägenheterna "råkar" dra 5 kW i snitt samtidigt (en kort stund - kanske 1 timme) så blir ju det 125 kW totalt (ca 180 A). Efter 1 timme då när säkringen är uppvärmd så räcker det kanske med att nån tar hissen så slocknar allt (eller 1 fas troligtvis - men det lär ju räcka för att lösa motorskyddet för hissen). Men med överlastförmågan skulle nog ioförsig en 160 klara sig ändå (men det brukar väl va bra att dimensionera så man inte ligger "på marginalen").
Fast sen så ingår ju förstås inte tvättmaskin och torktumlare i lägenheten i dom flesta hus - det gjorde det hos oss. Det lär ju påverka en del

Vi har 3 x 20 A huvudsäkringar till varje lägenhet i vårat hus och det räcker bra. Med 3 x 16 A skulle jag nog få tänka lite på vad jag har igång samtidigt. Jag har en högtemperaturugn som behöver ca 8 kW ensam som jag brukar leka med ibland och t ex smälta metall eller för pyrolysrengöring - sånt hör väl dock inte till vanligheterna och 3 x 16 överstiger man ju inte så lätt med vanliga hushållsprylar bara (även fast man kör tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin och spis samtidigt).
Men jag tycker ändå det är bra att man har möjlighet att uppgradera till 25 A relativt enkelt om man skulle vilja. Det handlar förmodligen om att spara in en skitsumma vid nybyggnation att dra klenare kablar (som förmodligen blir det ren vinst bara för giriga värdar/bostadsrättsföreningar och har försumbar inverkan på bostadspriserna) och som sen blir till en väldigt stor kostnad för den som skulle vilja uppgradera i framtiden när man i värsta fall måste riva upp väggar för att sätta i grövre rör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2015 15:17 #46 av Torbjörn Forsman
De här sammanlagringsformlerna är avsiktligt tilltagna för att vara på den säkra sidan. Det kunde behövas förr i tiden, då elspisen var den effektmässigt största lasten i alla bostäder, och det i synnerhet i brukssamhällen där det lagades middag samtidigt i alla hushåll.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2015 20:51 #47 av Slugge
Svar från Slugge i ämnet Dimensionera huvudledning

Ride84XL skrev:

Lars Blomkvist skrev: Jag har loggat flertalet serviser med 160A ca 50 lgh. Senaste låg topparna på ca 80A inklusive tvättstuga och 20 motorvärmare. Men det är inte topparna som styr valet av huvudsäkring :P
En säkring på 160A kan belastas ca 250A under 1 tim utan att lösa ut har jag för mig.


Ok - det låter ju riktigt lite (dom uppmätta värdena). Men jag kanske överskattat lite hur mycket effekt gemene man använder. Men tänkte att t ex tvättmaskin, diskmaskin, kanske en värmefläkt, spisen och lite vanliga saker man har igång hemma (TV, dator, belysning mm) igång samtidigt kan ju lätt dra >5 kW.
Om hälften av lägenheterna "råkar" dra 5 kW i snitt samtidigt (en kort stund - kanske 1 timme) så blir ju det 125 kW totalt (ca 180 A). Efter 1 timme då när säkringen är uppvärmd så räcker det kanske med att nån tar hissen så slocknar allt (eller 1 fas troligtvis - men det lär ju räcka för att lösa motorskyddet för hissen). Men med överlastförmågan skulle nog ioförsig en 160 klara sig ändå (men det brukar väl va bra att dimensionera så man inte ligger "på marginalen").

Jag tycker mig se att ma n i allt större utsträckning strävar efter att hålla servissäkringen allt mindre då man ser att det finns mycket pengar att hämta. Du gissade 250A för ett hus med 50 lägenheter och det kan man lätt tro om man bara kollar säkringar, många ställen har man haft en enorm marginal, slösades väl generellt mer förr, inte kul att dra en kabel och upptäcka att den inte räcker.
Här är serviskabeln befintlig som jag förstår så den baseras inte på säkringsstorleken, då är det väl inte hela världen om man skulle ta fel till en början då man kan säkra upp.
Om man beställer exempelvis 100A och när allt är igång mäter upp vid ett par tillfällen då det förbrukas mest, är det då lasten exempelvis 40-50A finns det marginaler. Kolla efter snedbelastningar. Sen går ju framtiden mot att allt ska vara mer energisnålt.
Förstår samtidigt att man vill säkra sig själv så ta diskussionen med fastighetens representanter, hur mycket vill man betala för att vara hur säker att säkringen inte löser för överlast? Finns instruerad personal på plats som kan byta säkringen, ta helst HB först.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2015 21:10 #48 av Lars Blomkvist
Jag personligen strävar inte att ha så "små" huvudsäkringar som möjligt, däremot undvika onödigt "stora" :lol:

Jag ska för tillfället beställa en ny servis till en restaurang. Den är säkrad 63A och vi var och loggade förra veckan. Topparna under ca 20 sek låg på ca 100A. Kunden mixar och belastar olika maskiner för att säkringarna inte ska lösa ut. Dom vill även utöka med några nya maskiner.

Det skiljer ganska mycket i pris beroende på vad jag kommer fram till.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2015 01:23 - 25 jan 2015 01:30 #49 av Ride84XL
Svar från Ride84XL i ämnet Dimensionera huvudledning

Slugge skrev: ....inte kul att dra en kabel och upptäcka att den inte räcker.
Här är serviskabeln befintlig som jag förstår så den baseras inte på säkringsstorleken, då är det väl inte hela världen om man skulle ta fel till en början då man kan säkra upp.
Om man beställer exempelvis 100A och när allt är igång mäter upp vid ett par tillfällen då det förbrukas mest, är det då lasten exempelvis 40-50A finns det marginaler. Kolla efter snedbelastningar. Sen går ju framtiden mot att allt ska vara mer energisnålt.


Jo, det var ju så jag tänkte - en relativt liten besparing kan bli till en mycket större kostnad sen. Men det blir ju såklart högre kostnad för större säkringar oavsett (man betalar ju för effekten också) och då kan man ju så klart testa med en mindre först. Och får man problem pga snedlast är det ju hög tid att fixa det först.

Att saker görs mer energisnåla behöver ju inte alltid betyda att att dom har klen effekt.
Jag har ju som jag skrivit byggt ugnar och då är det väldigt tydligt. T ex keramikugnar försöker man oftast göra så stora som möjligt i förhållande till dom säkringar man behöver och det leder till att det tar många timmar att i slutet av en bränning att komma upp i tillräcklig temperatur - temperatur/tidskurvan blir nästan plan på slutet av en bränning. Dubblerar man effekten minskar inte inte den tiden till hälften, utan kanske 1/5.
Liknande ser det ut för t ex spisar - även om skillnaden inte är lika extrem där. Varför då göra en spisplatta med max 2 kW om det bara leder till att pastavattnet tar minst dubbelt så lång tid att koka upp som om man haft 4 kW istället?
Begränsningen för en resistivt uppvärmd platta är att den i sig självt blir så varm att det blir en brandrisk i ett kök - en vanlig spisplatta klarar inte heller att värmas upp till >500°C gång på gång utan att ta skada (då måste man ändra på konstruktionen). Med en induktionshäll försvinner den begränsningen - där blir begränsningen hur pass kompakt man kan bygga kylningen för elektroniken osv istället och det förbättras ju allt eftersom nya modeller kommer ut.

Däremot så finns det ju så klart några fall där man verkligen tjänar på att sänka effekten. Ett kylskåp till exempel - där är ju effekten bara en förbrukning (rent teoretiskt behövs ju ingen energi alls - man bara flyttar ju på värmeenergi som redan finns). Likaså tjänar man ju på att göra en TV och dator energisnålare och att förbättre verkningsgraden på t ex belysningen (t ex LED istället för glödlampor).
Det förutsätter såklart att man värmer upp huset/lägenheten på annat sätt än med direktverkande el och att det finns tillräckligt med värme från den värmekällan istället (vilket ofta inte är fallet när man bor i lägenhet då det snålas förjävligt på den vattenburna värmen) - om utbyte mot energisnålare prylar leder till att inomhustemperaturen sjunker och man får köra extravärme istället så har man ju inte vunnit nånting vintertid (såvida man inte är en sån där riktig "miljö-mupp" som accepterar den försämrade komforten istället).

Grejer är ju dock att typ alla såna apparater är såna som inte har så hög maxeffekt ändå. Dess förbrukning kan vara betydande i ett hushåll då dom är igång hela tiden eller nästan hela tiden, men i många fall skulle dom t o m kunna samsas på en ensam 6 A säkring och bara 1 fas, effektmässigt - så dom är ju knappast dimensionerande för huvudsäkringarna.
Men prylar som drar hög effekt under en kort tid är ju sällan igång samtidigt så därav kanske inte service-säkringar behöver va så stora som man tror

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2015 11:16 #50 av Stefan Ericson
Hej på er!
Jag tycker Rickard ska dimentionera efter 160A. Sedan stoppa i 120A.
Kostanden för ledningen blir en engångskostnad. Högre abonnemangsavgift, tickar på hela tiden.
Om en trög säkring löser effter 5 år, byten den, utan vidare åtgärd.
Följande användare sa tack: Ivar Ryding, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2015 11:53 - 25 jan 2015 11:54 #51 av Michell Andersson
De flesta nätägare (alla?) tillämpar effektabonnemang för icke direktmätta anläggningar numera. Säkringsstorleken spelar där alltså ingen roll för de löpande kostnaderna. Så har man större säkring än 63A så har man alltså inget egentligt skäl att säkra ner om man inte ska säkra ner till under 80A. Så länge man inte gör det av selektivitetsskäl. Bara en liten fotnot.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2015 12:40 #52 av Slugge
Svar från Slugge i ämnet Dimensionera huvudledning
Ja, finns ju olika alternativ, vid egenmätning kan man placera ett mätarskåp utanför huset. Vet inte om så är fallet här.
Som Mihell skriver går allt fler nätägare till en gemensam avgift över 63A men hos vissa finns det mycket pengar att spara genom att ha lagom säkringsstorlek.
Där kan man även få betala en hög avgift för att få säkra upp ett snäpp så kolla villkoren innan.
Gäller det en ny servisbeställning så kostar det mer ju högre säkring men som sagt gäller det att vara säker att man inte tar för lite i detta skedet, kolla med nättekniker vid oklarheter om kapacitet.
Sen kan det även finnas olika tariffer beroende på effektuttag exempelvis så det finns en del att kolla upp.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.128 sekunder