Övervaka dörrar, Rutab LAN63S?

17 mar 2014 17:40 #1 av Niklas
Tjena!

Jag ska övervaka tre dörrar på en fastighet. Jag får in slutningar från kolvkontakterna och tänkte ta in dem i en Rutab Lan 63S. Tanken är att ställa ingångsfördröjningen på exempelvis 5 minuter. Har då en ytterdörr stått öppen i över 5 minuter så ska LAN63'an larma. Det är nog inga problem, men jag funderar om den fortfarande kommer larma efter 5 minuter även om dörren stängs igen, dvs ingången sluts igen. Detta är ej önskvärt då dessa dörrar används regelbundet.

Någon som jobbat med denna produkt eller har förslag på en annan enhet som klarar detta? Jag vill helst ha någon typ av tablå som visar vilken dörr som står öppen.

Tack på förhand
Niklas

Företagare, serviceledare - Sörens El AB i Hälsingland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2014 18:16 #2 av puttrix
Jag vill minnas att LAN63 drar summalarmutgången efter inställd tid ända tills kvittering skett.
Om den kvitteras innan ingången åter blivit normal(dörren stängd) så slutar den larma men ingångslampan lyser tills dörren har stängts.
Du söker alltså efter en funktion som ska larma efter 5 minuter men tystna av sig själv ifall dörren stängs efter tex 6 minuter?
Kanske en Siemens logo? De är rätt enkla att programmera.

17 mar 2014 18:19 #3 av Rikard Ågren
Kanske går att göra en kvittering genom signal när dörren stängs?

Projektledare el, styr och automation

17 mar 2014 18:21 #4 av Friedrich Lossien
Var länge sedan jag använde dessa, men är rätt säker på att panelen slutar larma när larmingången återgår till normalt läge.

17 mar 2014 18:35 #5 av Niklas
Den ska larma om dörren stått öppen i mer än 5 minuter, men så fort den stängs (före eller efter 5 min) så ska larmet glömmas bort. Det är ett psykboende det handlar om. Det händer att de intagna reglar upp dörrarna för att rymma senare på natten, och därför behövs detta larm.

En Siemens Logo skulle jag nog kunna använda men jag vill gärna ha en tablå som Rutabs LAN63 har.

Är det som Friedrich Lossien skriver så är jag nöjd! Jag tror jag får lov att ringa Rutab imorgon för en dubbelkoll.

17 mar 2014 19:20 #6 av Viktor H
Den går att ställa i två olika driftlägen, antingen larm, eller driftindikering.
I larmläget så aktiveras summer samt summalarmrelä, återställning krävs.

I driftindikeringsläge så tänds gul indikering vid aktivering av respektive ingång.
Är osäker på om summareläet aktiveras samt om det går att ställa in fördröjning i detta läge dock.

18 mar 2014 22:07 #8 av Niklas
Manualen har jag självklart läst. Det framgår ej där..
Däremot har jag varit i kontakt med Rutab idag som meddelat att produkten fungerar som jag önskar.

Sidan laddades på: 0.150 sekunder