Bara 2 faser i stigaren

10 mar 2014 09:52 - 18 mar 2014 21:04 #1 av Rickard Lindqvist
Som ni kan se på bilderna mäter jag på stigaren i en lägenhet (A4). Mitt uppdrag här är att byta från 1fas till 3fas i lägenheten. Men när jag mäter på stigaren så är det, som jag förstår det, bara 2 faser, två av ledarna har samma fas. Mäter man nere på huvudsäkringarna (A), så är där 3 faser som det bör vara. Jag har mätt i några andra lägenheter som jag kommit in i, dom har också bara 2 faser. Har aldrig stött på något liknande förut. Den enda orsaken jag kan komma på är att någonstans försvinner en fas och den ledaren kopplas samman med en annan fas istället.

Någon annnan som har någon bättre teori?

PS
Fastighetsägaren har inga elritningar/scheman på kåken. *suck*









Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2014 10:33 - 10 mar 2014 10:51 #2 av Michell Martic
Men säkringslådan du mäter i på bilderna, är det verkligen i lägenheten? Eller står du nere i källaren och mäter på de ledningar som matar upp till lägenheten?

Du saknar i alla fall en fas på den punkt där du mäter i alla fall. Kan du belasta alla "faserna" som vanligt i lägenheterna?

Var har du fördelningen? Är lägenheterna sydda på varandra eller är de individuellt matade från källaren?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2014 11:20 - 18 mar 2014 21:06 #3 av Rickard Lindqvist

Michell Andersson skrev: Men säkringslådan du mäter i på bilderna, är det verkligen i lägenheten? Eller står du nere i källaren och mäter på de ledningar som matar upp till lägenheten?


Ja, det är i lägenheten. Bifogar ny bild på hela väggen så förstår du.

Michell Andersson skrev: Du saknar i alla fall en fas på den punkt där du mäter i alla fall. Kan du belasta alla "faserna" som vanligt i lägenhetern?


Som det är nu så använder lägenheten bara en av faserna, likadant med de andra lägenheterna som jag kommit åt att mäta på, och där går det ju att belasta de två faser som finns.

Michell Andersson skrev: Var har du fördelningen? Är lägenheterna sydda på varandra eller är de individuellt matade från källaren?


Fördelningen och huvudsäkringar till gruppen A finns i källaren. Är så gott som hundra på att lägenheterna är sydda på varandra. Man kan se att ledningarna går igenom säkringslådan i lägenheten. Det finns 8 lgh på gruppen A. Men har som sagt inget schema och har bara kommit in i 5 lägenheter var av alla har samma 2 faser.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2014 12:16 #4 av Michell Martic
Det kan ju vara så att man endast tagit med två faser per stigare för att säkerställa en hyfsat jämn belastning. Verkar inte troligt för min del dock.
Hade jag varit du så hade jag velat hitta den punkt där de kopplar två av stigarens faser på samma matande fas.

Finns det någon fördelning av A-stigaren? Eller är den direkt sydd? Är den direkt sydd så borde du kika i lägenheten på första plan och finns det en fördelning så borde du titta i fördelningen istället.

Har du haft tillgång till A1 än?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2014 12:21 - 10 mar 2014 12:21 #5 av Michell Martic
Kan ju vara så enkelt att en fas har borrats av eller något liknande och att det blivit kortis. Hade du alla tre faser med dig på utgående på stigarsäkringarna i källaren? Mätte du upp 400V mellan samtliga faser?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2014 12:30 #6 av Rickard Lindqvist
Borrat sönder eller något var min tanke också. A1 A3 och A7 har jag inte kommit in i. Fick nyss veta att jag får kycklar till måndag nästa vecka. :) Ingen fördelning efter As huvudsäkringar, vad jag kan hitta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2014 12:38 - 10 mar 2014 12:42 #7 av Michell Martic
Jag personligen hade varit mest nyfiken på A1. Känns som att du borde hitta en bygling eller något där. I värsta fall kanske du hittar din förlorade fas! :) Saknas byglingen där så är det värre dock. Då är det troligtvis en oupptäckt kortis. Väldans konstigt att inte någon av stigarsäkringarna löst då dock :huh:

Måste vara gamla beteckningar också. A1 borde väl heta AB1?
Va rena vilda västern förr! :P
Följande användare sa tack: Rickard Lindqvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2014 12:55 #8 av Rickard Lindqvist
Spännande fortsättning nästa vecka. :)

Fick just en tanke att någon skulle sätta upp en hatthylla i lghA1, borrar av L3. Fastighetsägeren bestämmer sig för att slopa L3 och byglar ihop i lghA3...

Tror de är sydda som så, upp genom A1 A3 A5 A7 och ner A8 A6 A4 A2. Logiken med numreringen... fråga inte mig, men det är så lägenheterna ligger.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2014 13:26 #9 av Michell Martic
Glöm inte att återkomma med hur det gått!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2014 13:34 #10 av Rickard Lindqvist
Visst!

Så om det inte är någon annan som har en annan åsikt, typ "Det var så man gjorde på 50-talet för att spara på koppar" ;) så kan vi pausa tråden till nästa vecka. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 mar 2014 19:49 - 18 mar 2014 21:10 #11 av Rickard Lindqvist
Nej. Jag hittade inte punkten där en fas försvinner. Däremot hittade jag punkten där L1-ledaren byglas med L3-ledaren. Men nu bestämde fastighetsägaren att vi skulle sluta leta. Lägenheten får klara sig med 1fas-spis. Mysteriet förblir olöst...

Byglingen är i lgh-central A1.

Bilagor:
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 mar 2014 21:59 #12 av Michell Martic
Skrev långt inlägg som försvann efter "timeout". Piss...

Ja, i alla fall, ni kan ju be om att få dra om stigaren mellan alla lägenheter samt ner i källaren. Det är ju OVIR så det hade inte skadat oavsett vilket. Men antagligen så har man ekonomi att hålla o så man blir inte förvånad när svaret blir nej.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 mar 2014 05:24 #13 av Martin
Svar från Martin i ämnet Bara 2 faser i stigaren
Man kan ju undra sig hur belastningen ligger på de nu två faserna. Även att den 3dje fasen som saknas kanske efter några år börjar komma med kortis och avbrott som följd.

Har varit ute efter exakt samma upplägg med centraler/mätarblock/huvudsäkringar i lägenheter.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 mar 2014 07:51 #14 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Bara 2 faser i stigaren

Michell Andersson skrev: Skrev långt inlägg som försvann efter "timeout". Piss...


En snabbt sak man alltid kan göra är C-a + C-c för att kopiera hela inlägget precis före man skickar det - skulle det försvinna går det att klippa in igen.

En lite mer avancerad lösning är att installera tillägget "It's all text" för firefox och koppla på en favoriteditor (obs texteditor som t.ex XEmacs, inte word). Då kan hela inlägget editeras utanför forumet och försvinner aldrig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 mar 2014 14:51 #15 av Rickard Lindqvist
Nä, omdragning är inte aktuellt. Säkringen för L3 är/ska vara urdragen. (Ska dubbelkolla när fastighetsägaren hittar den borttappade nyckeln till centralen. Suck vilket hus, hela huset skulle platsa i alla hantverkares felgrupper på Facebook. )

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.457 sekunder

Senaste foruminlägg