Hur fungerar och när skyddar en jordfelsbrytare

19 jan 2014 11:46 #21 av Marcus
Det IT-när jag är i kontakt med har 10.5kV till 3x525V och sedan 3x525V till 3x230V och detta är på industri.
Jag har den erfarenhetan att dessa nät består av flera trafos från 10.5/525V 800-2000 kVA. och sedan
525/230V 30-300kVA. I dessa IT-nät med 3x230V fungerar jordfelsbrytare i de fall provning har skett.
Utberdningen på en 3x220V trafo är ungerfär 10st undercentraler med ca 50-100m kabel och sedan ca 5-25st grupper om 10-35amp med ca 25-100m kabel.
Om det nu ger någon klarhet i ämnet vet jag inte!?
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2014 12:57 - 19 jan 2014 19:16 #22 av Michell Martic

Marcus skrev: Det IT-när jag är i kontakt med har 10.5kV till 3x525V och sedan 3x525V till 3x230V och detta är på industri.
Jag har den erfarenhetan att dessa nät består av flera trafos från 10.5/525V 800-2000 kVA. och sedan
525/230V 30-300kVA. I dessa IT-nät med 3x230V fungerar jordfelsbrytare i de fall provning har skett.
Utberdningen på en 3x220V trafo är ungerfär 10st undercentraler med ca 50-100m kabel och sedan ca 5-25st grupper om 10-35amp med ca 25-100m kabel.
Om det nu ger någon klarhet i ämnet vet jag inte!?

Genomsnittsvärde på
10 x (((50 + 100) / 2) + (((5 + 25) / 2) x ((25 + 100) / 2))) = 10125m kabel. Alltså kring en mil kabel av diverse area.

Ja, det är i princip all info jag undrade över för att få en uppskattning i alla fall.
Hur är majoriteten av kabeln förlagd. Ligger dessa på stegar liksom?
Det skulle säkert räcka för att få kanske 500 mA mot jord.
Jag minns inte formeln för friledning och kabel för att beräkna kapacitiv jordslutningsström, men något om 300 km friledning och 300 km jordkabel gav kanske 20-30 A.
Så allt är liksom en uppskattning baserat på detta tveksamma som finns i mitt minne.

Tack för all info. Jäkligt intressant för en som inte sysslar med sånt till vardags. :)

Edit: Filade lite till.
Är (U * Lk/10) tillämplig?
I sådant fall får jag korrigera värdet till typ 230mA.
Och då är ju detta en jordkabel.
Kanske skulle hetat (U * Lk/50) istället? Höftar förståss angående permittivitet, men tänkte att stegen som kabeln ligger på är antingen medvetet jordad eller att den har god förbindelse till jord ändå och att denna stege ligger och omsluter 1/5 del av kabeln motsvarande nedgrävd kabel. Då är man ju nere på nära 50mA (46mA) bara.
Detta är uträknat med hjälp av hårda fakta och mycket fantasi. Jag förstår principen bakom men är inte fördjupad så här finns säkert en massa fel.


(Om någon vill fylla på med lite uträkningar på ovan nämnt så är det toppen!)

Och tänk... Vi snackar fortfarande om jordfelsbrytare.
Det är ju lika enkelt som det är komplicerat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2014 16:42 - 19 jan 2014 16:43 #23 av Marcus
Det mesta är förlagt på stege ca 70-80% resten är förlagt på vägg eller kanal mm. Finns delar som är förlagt helt i rör (kontorsutrymmen).

Ska se om jag hittar lite beräkningar jag gjorde från AB utbildningen. Tror vi fick räkna på exempel från egna installationer. :blink:

Som sagt... Fortfarande ang. jordfelsbrytare och troligtvis högre säkerhet med JF-brytare i IT-nät när förutsättningar finnes :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2014 10:27 #24 av Michell Martic
Och finns inte förutsättningar för att den kapacitiva strömmen, tillfälligt, ska bli tillräckligt stor vid ev jordslutning för att lösa JFB så gör inte det heller något eftersom strömmen då, tillfälligt, inte är farlig heller (läs: faller under gränsen för personskydd) vid första felet. Däremot så skyddar den fortfarande vid andra felet från grannens anläggning även när den kapacitiva strömmen skulle vara för låg.

Jag bockar djupt inför denna diskussion. Det har garanterat genererats ett antal nya hjärnceller i denna den hära hjärnan. Har aldrig funderat på dessa företeelser tidigare.
Tack för upplysningen.

Slutsatsen är att en JFB visst skyddar i IT-nät. Är anläggningen för liten för att lösa vid första felet så är strömmen för liten för att skada också.
Följande användare sa tack: Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg