Blir en renovering av vardagsrummet snart och har hängt upp mig på hur jag ska lösa detta.
Har en Eljo 315W GLE? Dimmer som styr två uttag i vardagsrummet. Det infällda tar en golvlampa och en fönsterlampa. Det utanpåliggande är till tv mm. Jag funderar på att bara fräsa in en rotdosa och sen märka upp uttagen tydligt att det ena bara får kopplas in lampor som går att drimmra.
Det andra uttaget som går att dimmra är bakom soffan och jag tänkte göra samma sak här. i med ett uttag till jämte med fast fas och det andra över dimmer.
Det har sett ut såhär i 30år så inget jag gjort.
En annan sak är även ett Tv uttag. Här kopplade jag in ett rj45 uttag jämte och drog igenom en tp kabel. Lösning på att göra detta snyggare? Kombinations uttag med tv/data? 2fack Förhöjningsram? Fräsa in en dosa strax jämte lika så?
I huset sitter det nog 3-4 olika modeller på uttagen. 3 olika modeller på tvuttag och 3 olika gristryne.
Strömställare /dimmrers är Eljo förutom någon i förrådet som inte har bytts ut.
Jag tänkte byta ut allting udda mot ett och samma märke istället.
Jag ogillar Eljos vu 2 vägs utan tänkte köra på Elkos serie istället på uttag mm. Tror ni det ser konstigt ut att blanda två olika märken? Det skulle bli hemskt dyrt att byta ut alla Eljos strömbrytare och dimmrar till Elk's nämligen. Synd att det inte bara går att byta ramar mm mellan Eljo och Elko.
Varför inte köpa vägguttag med separat brunnständning?
Du får visserligen bara en dimmrad/fast brunn vid varje uttag men du slipper fräsa å dona med rotdosor.
Edit: angående Rj45an och antennuttaget kan du ju köra typ exxact 2facks ram 22mm eller vad den är sen en centrumplatta för antennuttaget och en för rj45an. Samma lösning borde ju gå att få till med elkoprylar om du föredrar det.
Last edit: 26 dec 2013 21:11 by Sven Svensson. Orsak: tillägg
Visst kan man köpa uttag med separat brunnständning.Är ju fortfarande samma fas så är ingen bekymmer så sett. Smidigt att koppla om i framtiden om man skulle vilja. Nu är det på gränsen att man klarar sig med en brunn och ett grendon för två eurostickproppar.
Tv / Data uttagen går ju lösa med ett kombiuttag eller en låg 2 fack förhöjningsram som sagt. Går ju då återanvända det grymt snygga Data uttaget med.
Någon som vet om Exxakt's centrumplattor passar i ramarna på tex Elko?
Jag har för mig att det ej är att rekommendera att montera dimmer över vägguttag vid golv. Står det någonstans? Har för mig att jag kanske läst det i bruksanvisningen till någon Trend -dimmer.
Edit: Kollade en användarmanual till en Trend Transistordimmer och där stod det i alla fall inget om dimmer på allmänuttag.
Har ett väldigt svagt minne av att man förr fick ett litet ark med klistermärke till eljo's 4-vägguttag där ett klistermärke löd "styrs över brytare" och ett löd "styrs över dimmer"?
Håller med att det inte är lämpligt med dimmer på uttag som kan förväxlas med almännbruks uttag. Kan ju vara skadligt för både dimmern och mojängen man pluggar in.
Jag vet inte alls hur det ligger till med detta. Men då installationen är gjord för runt 30 år sedan om inte lite äldre så kanske det var lagligt då isf.
Jag förstår givetvis att en Tv gillar säkert inte att man dimmrar. Sen dödar den säkert dimmern ändå. Men märker man bara upp tydligt så tycker inte jag att det ska vara något problem iaf.
[quote=Någon som vet om Exxakt's centrumplattor passar i ramarna på tex Elko?[/quote]
Ja de passar hyfsat.. Ang.uttag så brukar det ju vara konstant brist på dylika i äldre hus så varför inte sätta upp ett sådant här uttag istället dock, går att modifiera med olika tändningar & så.