Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Installationer där man inte bör ha JFB

09 jun 2011 18:21 #1 av Mats Persson
Har ni exempel på något där man ej bör installera JFB?
Att inte installera jfb över kyl/frys är bara trams enligt mig.

Men om du tex har en pump för att få upp och få tryck på ditt vatten kan det vara befogat att inte lägga den delen över JFB. Detta för att ha tillgång till vatten om det skulle börja brinna i ditt hus. Då vill man ha tillgång till det så längesom möjligt.

Likaså är det olämpligt att ha jfb om du har en pelletspanna, ganska stor risk för bakeld om det blir ett strömavbrott vid frammatning av pellets.

Försäkringsbolagen ger ut rekomendationer...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
09 jun 2011 18:47 #2 av Ronnie Lidström
För att få den där rabatten från länsförsäkringar så tror jag inte att man får undanta nånting från JFB! Däremot så är det ju bra att dela upp anläggningen på flera! Möjligen sättta 300mA brandskydd på värmepannan och tillhörande brännare/cirkpumpar osv.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

09 jun 2011 19:03 #3 av Mats Persson
Det tror jag inte riktigt på.. För det är just försäkringsbolag som har sagt detta.. Eller rättare sagt besiktningsmän åt försäkringsbolag...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

09 jun 2011 19:17 #4 av Mats Persson
Någon som har texter från försäkringsbolagen? Eller jobbar åt dem?
Jag hittar bara konsument texter på deras hemsidor, men där går de inte in i detalj på ämnet...
Men mycket riktigt skriver de att jfb ska installeras på hela anläggningen.. Men det är inte vad mer insatta säger, men hade varit kul att komma åt de texterna.

Elinstallatör ABL

09 jun 2011 19:23 - 09 jun 2011 19:24 #5 av Ronnie Lidström
Så här står det längst ner på Länsförsäkringars Jordfelsbrytarintyg (daterat 2011-03-07)

Installatörens uppgifter

Härmed intygas att jordfelsbrytarinstallationen omfattar ALL elektrisk utrustning i ovanstående byggnader

Datum: .................................................

Montörens underskrift: .................................................
Installatörens behörighetsnummer: .................................................
Företagets namn: .................................................

edit: Det är inte jag som valt att sätta ALL med fet stil. Det är så på blanketten!

Fil bilaga:

09 jun 2011 19:34 #6 av Mats Persson
Ja det är märkligt..
Ska höra med honom om var jag kan hitta den informationen.

För jag tvivlar på att risken att dö av ett elfel i de exemplena ovan är större än att det skulle börja brinna.

Elinstallatör ABL

09 jun 2011 19:39 #7 av Ronnie Lidström
Jo.. även om det kan vara lämpligt att undanta pelletsbrännaren så kan man ju inte gärna skriva under den där blanketten om man gör det!

Står ju dock inte att det måste vara 30mA JFB.

Fil bilaga:

09 jun 2011 19:49 #8 av Mats Persson
Ja så klart att man inte skriver under en sådan blankett då...

Men jag skulle vilja få fram i text det jag påstår, så man har lite mer trovärdighet i det.

Elinstallatör ABL

09 jun 2011 20:00 #9 av Ronnie Lidström
Säg åt han som sa det att registrera sig här och skriva. Då finns det ju i text :tummeupp:

Fil bilaga:

10 jun 2011 16:24 #10 av Rikard Ågren
De senaste kontoren jag gjort är ritade så att uttag för datorer (uppmärkta) är undantagna från JFB, i övrigt går hela installationen över JFB

Projektledare el, styr och automation

Sidan laddades på: 0.074 sekunder