IKEA kök

07 nov 2013 06:30 #1 av Nils Löfgren
IKEA kök skapades av Nils Löfgren
Ohoj!

Är det någon som installerat ugn och häll i ett IKEA-kök av den nya modellen?
Hur fick ni plats med perilex samt uttag till ugn?

Det är så dåligt med utrymme bakom apparaterna så man får ej plats med prylarna :smack: , i den gamla modellen
var det betydligt mer plats :klapp:

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2013 07:10 #2 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet IKEA kök
Vet inte hur dina ser ut exakt, men perilexen brukar hamna med överkant precis i överkant av sockeln om det är en sån där som skjuts in i skåpet. Uttaget till ugnen likaså.

07 nov 2013 08:39 #3 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet IKEA kök
Är ju samma problem med andra köksleverantörer.

De som ritar kök brukar rita en anslutningsdosa i övre högra hörnet i den stommen. Alltså typ 70 cm ög. Detta speciellt om det är som det brukar vara: En lös häll med lådor under och ugnen placerad i ett högskåp någon annanstans.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

08 nov 2013 13:09 #4 av Nils Löfgren
Svar från Nils Löfgren i ämnet IKEA kök
Ja det jag håller på med nu är ett med häll och ugn på traditionellt vis...dvs häll med ugn under.
Problemet med det nya IKEA är att det får inte plats ett perilex ovan sockeln, och ska man sätta det uppe i ovankant så sitter där en metallbalk som hela köket hänger i.....
Alternativet blir att sätta det nere i sockeln.... o det är ju inte så bra i servicesynpunkt...

Nisses El
Installation och Service

08 nov 2013 15:28 #5 av Michell Martic
Du kan ju be att få öppnat upp botten skivan mot ryggen en ordentlig bit så att du kan komma åt anslutningarna bättre. Så har jag löst det flertal gånger och då placerat uttagen precis i sockeln. Dra ut ugnen får man ju göra vilket som om man ska komma åt...

08 nov 2013 21:23 #6 av Lars Sundbom
Svar från Lars Sundbom i ämnet IKEA kök
Jag brukar dra ner matningen under bänkskåpen (så att man kommer åt den genom att man tar lös sockeln) och där montera ett perilexuttag och ett 230V uttag på en bit plyfa eller liknande. Man vet ju aldrig vilken modell av ugn och häll som ska in och hur mycket de bygger nedåt/bakåt.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Aron Wiking

09 nov 2013 23:14 #7 av Henrik Eriksson
Svar från Henrik Eriksson i ämnet IKEA kök
Ja inte tänker IKEA på oss. Kan man inte köra infällt så får det bli kopplingsdosa istället. Kapar man upp bakstycket får man några cm extra. Förr var ju inte bakstyckena på lådorna så höga samt inte av metall.
Jobbiga med kopplingsdosa är att snickaren eller kunden inte enkelt kan lyfta dit/bort häll/ugn smidigt.

10 nov 2013 09:59 - 10 nov 2013 10:02 #8 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet IKEA kök

Henrik Eriksson skrev: Ja inte tänker IKEA på oss. Kan man inte köra infällt så får det bli kopplingsdosa istället. Kapar man upp bakstycket får man några cm extra. Förr var ju inte bakstyckena på lådorna så höga samt inte av metall.
Jobbiga med kopplingsdosa är att snickaren eller kunden inte enkelt kan lyfta dit/bort häll/ugn smidigt.

Därför är det smidigast att göra som Sundbom beskriver. Jag har själv börjat gjort så och tycker att det funkar bra. Den skivan går då har dra ut på golvet framför skåpen och sedan enkelt bara trycka in under igen. Det är ju inte den bästa lösningen, men har man häll och ugn i samma skåp så är det nästan den enda lösningen.
Dock nu när IKEA-skåpen har en lägre sparksockel så har det blivit lite knivigare.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

10 nov 2013 18:15 #9 av Nils Löfgren
Svar från Nils Löfgren i ämnet IKEA kök
Ja det blir en sockellösning! Sågar nog upp botten, och monterar perilexen på väggen i sockel, med uttaget till ugnen intill! :tummeupp:

Nisses El
Installation och Service

10 nov 2013 19:20 #10 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet IKEA kök
Menar ni att ni har en sockeldosa på en lös skiva?
Inte fastskruvat på väggen?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Michell Martic

11 nov 2013 07:17 #11 av Lars Sundbom
Svar från Lars Sundbom i ämnet IKEA kök
Precis, monterad på en "lös" bit plyfa med VP-slangen/kabeln tilltagen så att den räcker att "ta ut" underifrån bänkskåpet för koppling och i- och ursättning av stickproppar.

11 nov 2013 07:50 #12 av Michell Martic
Att en fast kabel är en fast kabel råder det väl inget tvivel om och även att det inte är tillåtet att koppla fasta uttag på lösa plyfaskivor... Sen är det väl sin sak att vissa gör det ändå. Men hade det inte känts bättre att lösa det på något annat sätt? Finns det verkligen ingen möjlighet att sätta uttagen i skåpet bredvid eller något?
Jag har själv varit på i alla fall 20-30 köksbyten de senaste fem åren och det har varit allt från standard i en hyresrätt till special, special i jättevillan. Dock så har det alltid gått att lösa.
Jag själv hade föredragit en anslutning som är svåråtkomlig än en som inte sitter fast ordentligt.
Vill bara understryka att jag inte målar fan på väggen här. Jag bara delar med mig av min personliga åsikt. Jag kan äveb ha missuppfattat hur ni menar... :huh:

11 nov 2013 17:49 - 11 nov 2013 17:52 #13 av Patrik Hedlund

Sundbom skrev: Precis, monterad på en "lös" bit plyfa med VP-slangen/kabeln tilltagen så att den räcker att "ta ut" underifrån bänkskåpet för koppling och i- och ursättning av stickproppar.

Precis så. Har skruvat uttagen några ggr i golven (i IKEA skåpen brukar det vara ursågat i bak på skåpen), men har på senare tid börjat gjort så där istället.
Men som sagt, det har varit när häll och ugn är i samma skåp. Annars brukar jag sätta infällda uttag bakom lådorna som brukar vara under hällen.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

11 nov 2013 18:10 #14 av Patrik Hedlund
Här är två exempel när jag gjorde det dom två första gångerna.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

11 nov 2013 22:06 #15 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet IKEA kök
Jag vet att alternativen är få men va fasiken.......jag hade nog gjort en anmärkning på den där varianten med lös skiva.
Vad händer när katten eller hunden lyckats trockla sig in under skåpet och får fatt på grejerna och sedan sliter och drar tex?
Utrymmet är knappast ett teknikutrymme och kommer väl aldrig att kunna falla under några "lättnader". Sockeln kan man väl forcera utan verktyg så....mmmm osv osv......fy på sig ;)

11 nov 2013 22:26 #16 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet IKEA kök
Har en kollega som brukar installera på detta sätt :blink:

Jag tror nog det är större risk med lampsladdar generellt som ligger lösa i härvor hemma hos gemene man än detta under köksbänken?
Det är nog inte monterat enligt tillverkarens anvisning direkt. Farligt?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

12 nov 2013 07:16 #17 av Janne Larsson
Lösa lampsladdar är tillåtet dock. Skulle man ha problem med bitsugna djur så har man inte lösa lampsladdar i vilket fall som helst men även om lösa sladdar är olämpliga / större risk fast godkänt så försvarar det ändå inte en "fast" installation som är lös...eller?
Farlighet är en tolkningsfråga/avvägning som stödjer sig på det regelverk vi har, att folk är snåla/dumma och belamrar ett boende med skarvsladdar istället för att utöka anläggningen med uttag kan man ju inte göra så mycket åt mer än att kanske påpeka den eventuella faran för dem.

Däremot så skulle det vara kul att höra om det finns några bra förklaringar på detta avsteg som eventuellt skulle kunna godkännas vid en besiktning, någon som har något bra att komma med?

12 nov 2013 07:20 #18 av Janne Larsson
Varför gör man inte montaget på denna skiva på ett enkelt sätt så man kommer åt, dvs utanför skåpet (som gjorts) för att sedan skruva fast det i väggen under skåpet och sedan klammrar fast slingen på slangen/kabeln också i väggen? Grejerna sitter fast samt att man lämnar inte uttagsbrunnen uppåt (under köksskåp som kan ha diskbänk, vattenrör, avlopp osv osv osv).

12 nov 2013 07:39 #19 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet IKEA kök
Hur i he***e kan det tillverkas kök o vitvaror år 2013 som inte har plats för ett fast monterat uttag???

12 nov 2013 08:24 #20 av Thomas Hausel
Svar från Thomas Hausel i ämnet IKEA kök
Ikeas nya kökssystem är...
Ja ingen dröm att göra utvändig installation i.
Att man kunnat dra kablar under bänkskåpen med normal sockelhöjd på 16 cm är nu nere på minimala 8 cm.
Så en perilex sockeldosa är bara att glömma.
Att sen skåpen hängs upp på metallskenor i ovankant, är nog bara bra för den som monterar köket, smidigt att kunna hänga skåpen och skjuta dem åt sidorna innan man låser fast dem i rätt läge!
Att de även kommit med LED belysningar som man ska montera så de tänder när lådorna öppnas är ju en fantastisk uppfinning men jag lovar det skapar jobb för elektrikern!
Nog så viktigt att få fast kablarna så de inte fastnar i något.
Den ynka lilla och för övrigt totalt värdelösa listbit som ingår i paketet får gå raka vägen till sophögen, mycket skräp blir det!

Men till ämnet, U-56 dosa med avlastning är det som går hårdast för egen del, har fortfarande alltid med perilex uttag men det åker oftast med ut i bilen igen.
Ugnarna ser ju olika ut i form och storlek bak så det är ju alltid en överraskning.
Får ju alltid mäta och prova vart man får plats. Ett 1-vägs uttag till ugnen löser sig alltid.

Så om man kunde enas om att göra ugnarna 70 cm breda och 50 cm djupa skulle livet vissa dagar vara klart enklare.

Sidan laddades på: 0.153 sekunder