AMS & ANS (Arbete Med/Nära Spänning)

02 jun 2011 20:43 #1 av Tobias Karlsson
Hur vanligt är det att ni, jag förutsätter att jag är enda elverkare här..., jobbar med AMS eller ANS? Förekommer det över huvudtaget? I min bransch är det rätt så vanligt inom de flesta spänningsområdena.
Om ni gör det, vilka verktyg brukar ni använda? Finns det mer verktyg än de från SAB som är värda att använda?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2011 20:47 - 02 jun 2011 20:47 #2 av Mats Persson
Det förekommer väldigt ofta, fast olyckligtvis nog så i 99% av fallen så har man inte rätt utbildning eller rätt utrustning.
Man gör det för att vara "smidig"...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

02 jun 2011 20:51 #3 av Ronnie Lidström
Är nog mer regel än undantag att en serviceelektriker arbetar Med spänning (AMS) då och då. Men framförallt Nära spänning (ANS) fast man varken bör eller får göra det. Lite eltejp runt näbbtången och tungan rätt i mun :rulla:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

02 jun 2011 20:52 #4 av Tobias Karlsson
Låter ganska allvarligt i mina öron, att man utför ett arbete utan utbildning eller rätt utrustning. Vem tar på sig ansvaret är det går åt helvete, eller kör man bara på som man alltid gjort? Det kan ju bli trevliga ljusbågar att räkna som kan ställa till det både för utrustning och inte minst personal.

/Linjemästare Karlsson

02 jun 2011 20:56 #5 av Mats Persson
Ett annat problem är ju att man oftast inte åker in på sjukhuset när man fått en strömgenomgång, för man "klanta" till det själv. Gjorde något man eg inte skulle...

Jag har själv åkt in 2 gånger... Varav den 1a gången fick jag stanna kvar för att man såg att hjärtat att hade reagerat..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

02 jun 2011 21:05 #6 av Tobias Karlsson
Misstänker detta, strömgenomgång är inget att leka med, hjärtet behöver inte mycket för att stanna...
Man ska alltid uppsöka läkarvård efter strömgenomgång och begära ekg, flimmer i hjärtat kan börja så sent som upp till 16timmar efter "olyckan".

Men åter till ämnet, ni kör alltså bara med tejpade verktyg och gott mod?

/Linjemästare Karlsson

03 jun 2011 17:03 - 03 jun 2011 17:57 #7 av Ronnie Lidström
Jag ändrade topic så man lättare förstår vad tråden handlar om!

Finns det nån annan än EUU som håller kurs i ämnet?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

03 jun 2011 19:36 #8 av Tomas Karlsson
Vi får hoppas att de som jobbar med tejpade verktyg och gott mod endast gör så vid typiska villa och bostadsinstallationer utan större bakomliggande matning. Det är givetvis illa nog med beröringsfaran men de verkligt ofrånkomliga riskerna kommer ju med ljusbågar vid större kortslutningseffekter. Det är ju mer vanligt för "elverkare".

För egen del skulle jag aldrig göra jobb i ställverk e.dyl utan korrekt och provad utrustning och om möjligt även spänningslöst. Det har blivit lite av en sjuka att det ska vara så märkvärdigt att begära ett kort avbrott för arbete, för det mesta är det inga problem att utverka det om man lägger fram problemet på ett bra sätt.

03 jun 2011 20:35 #9 av Rikard Ågren
Jag är av den "besvärliga" typen och kräver alltid strömlöshet så länge jag inte har rätt verktyg och rätt utbildning. Passar det inte med strömavbrott så får någon annan göra jobbet. Men oftast går det ju att lösa även om det ofta blir kvällsjobb.

Hur många här är det som går kurserna med jämna mellanrum? Och hur ofta ska man gå de för att vara korrekt?

Projektledare el, styr och automation

03 jun 2011 21:15 #10 av Tobias Karlsson
Bra att höra Rikard!

Jag går kurser med jämna mellanrum, precis som alla elverkare =)
Vet faktiskt inte hur ofta man ska gå men jag har för mig att man ska gå när det behövs dvs jobbar du ofta med den metoden behöver du inte gå på kurserna varje år, men gör du det bara ibland så blir det oftare. Får ta och ringa upp våran kursledare någon dag och fråga.

Håller helt med Tomas, det har gått något sjukt i det här med att folk alltid ska ha sin ström. Är det så hemskt att vara utan en timme eller så? Tacka vet jag Gudrun, där klagade folk inte efter 6 veckor... =)

/Linjemästare Karlsson

Sidan laddades på: 0.117 sekunder

Från Facebook-gruppen