Hur lagas golvvärmeslingor?

01 jun 2011 13:24 #1 av Janne Larsson
Det finns ju några stycken i detta landet som typ endast bara åker runt och lagar golvvärmeslingor men hur gör man egentligen? Är det dyra prylar som behövs eller dyr utbildning eftersom det inte är så många som pysslar med det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2011 13:38 - 01 jun 2011 13:45 #2 av Patrik Hedlund
Det finns en skarvsats som man köper och sedan skarvar man som en vanlig kabel och krympslang. Lika som i skarven från kallkabeln till värmekabeln så blir det kallt den biten man skarvat. Egentligen inga konstigheter.

Skarvsats T2blå. E89 490 85

Jag har skarvat en gång efter en rörmokare bilat sönder.

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

01 jun 2011 18:13 #3 av Janne Larsson
Jo, att man skarvar osv förstår jag men hur funkar hela prceduren då en slinga ligger i golvet och så funkar tex inte vissa bitar eller hela slingan, hur hittar dom var dom ska bryta upp golvet osv.

01 jun 2011 18:36 #4 av Patrik Hedlund
Jaha, ja det var ju en helt annan sak.. :silly:

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

01 jun 2011 19:09 - 01 jun 2011 19:11 #5 av Ronnie Lidström

Janne Larsson skrev: Jo, att man skarvar osv förstår jag men hur funkar hela prceduren då en slinga ligger i golvet och så funkar tex inte vissa bitar eller hela slingan, hur hittar dom var dom ska bryta upp golvet osv.

Dels har dom nåt instrument för att mäta (om det är kortis antar jag). Om det är avbrott så tror jag de kan köra igång slingan och kolla med värmekamera.

Men har ingen nyss borrat eller dylikt i golvet så är det till 99% fel i skarven mellan kall/varm-kabel eller i ändavslutet som felet är.

I de andra 1procenten så kan det vara som föreläsaren visade på T2 Certified Pro kursen.Det var en slinga som hade börjat lösa ut JFB. Då kopplar de in slingan utanför JFB och fotar sen med värmekamera. På bilden såg man att på ett ställe så låg slingan tätt mot varandra.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

02 jun 2011 08:51 #6 av Janne Larsson
Men då är ju frågan, eftersom det är så få till antalet personer som lagar slingor så måste antingen apparaterna vara svindyra eller är det så att det inte är så många som orkar bry sig att lära sig att lappa ihop tätskikt osv som blivit uppbrytet.

Dom är ju inte billiga dom som åker ut och lagar (om det inte är garantigrejer eller liknande) men dom tar ju några spänn per timme.

Sidan laddades på: 0.096 sekunder

Från Facebook-gruppen