Jag funderar på att köpa ett elverk, eventuellt ett traktorelverk. Jag vill kunna driva alla typer av belastningar, som tv, datorer, värmepump, vattenpump osv. Problemet är att jag hittar inget litet traktorelverk, eller vanligt elverk till vettigt pris som har AVR-spänningsreglering. Det räcker att jag kan plocka ut kanske 16-32A 3-fas. Någon som har tips på ett lämpligt elverk, eller om det går att stabilisera spänningen på ett som saknar AVR.
Ett 32A vanligt aggregat är ganska rejält ja, men det minsta traktorelverket jag sett med AVR var på 44A. Det är tänkt att driva 1-2st villor. Men det billigaste kanske blir det minsta traktorelverket med AVR ändå, att bygga egen stabilisering eller köpa ett vanligt elverk blir väl dyrare.
Det händer väl några gånger per år i alla fall att man blir utan el. Oftast träd över ledningar eller högspänningen överbelastad, då det mest var sommarstugor här förr.
En förutsättning för att ens ha en sportmössa att reda ut vilket aggregat du behöver ha är att titta på mer eller mindre exakt vilka laster du kommer ha och hur dessa ser ut.
Göra en dimensionering helt enkelt.
Du har att ta hänsyn till sammanlagring men inte minst även till olika lasttillslag med tanke på spänningssänkning och frekvensvariation.
Generatoraggregat producerar inga starka nät direkt.
Du skall helst även kunna producera tillräckliga kortslutningsströmmar för att lösa skydd osv.
För spänningens skull kan du ju göra som Christer skriver och slänga på en UPS. Men den ekvationen känns svår att få ihop med det du skrev om vettigt pris.
Tänk även på all kringutrustning som kommer till och som också kostar en slant.
Om du inte jobbar hemifrån och kan plocka ut ett relativt högt arvode, samt att ditt elnät går ner sig lika ofta som Kikki åkt dit för rattfylla så finns det ingen som helst anledning att investera i detta då varje kilowattimme kommer kosta dig som en trerätters på stadshottellet förmodligen.
behöver inte vara så komplicerat... själv driver jag mitt hus med ett 5kVA kinesdieselverk när strömmen går, man får ju tänka på vilka belastningar man kopplar på, stänger av all golvvärme, varmvattenberedaren, och låter bli att använda spisen, då kan jag ha belysning och dator samt 2 luftvärmepumpar som står för husets uppvärmning igång..
funkar bra. men man måste kunna skruva om man köper kinagrejer, och det är ju inget man kan förlita sig på...
Jag anser att det är bättre att bestämma sig för vad som måste användas när det är ström avbrott. Jag har ved spis. Stänger av all värme. Tittar på Tv och kör dator.. Laddar mobiler och har belysning på.
Mina grannar har en ladugård som förbrukar 90 Kw. Dom har en traktor med 100 Hk och den klarar knappast att driva ett elverk på 30 Kw. Det betyder att mycket energi försvinner i växelådan på traktorn.
Jag har ett 5.5 Kw 3 fas elverk med AVR, I instruktions boken står det att belastningarna på faserna får inte avvika med mer än 15- 20 %. Om jag riktigt sned belastar en fas, kan spänningen stiga till 270 Vac på en annan fas.
En kompis som hade ett likadant elverk utan AVR bodde i en icke proffsigt kopplad hus med nästan all belastning på en fas. Han eldade upp Tv, Mickro, DVD och det mesta. Han försökte få el bolaget att betala, men dom vägrade.
Jag kan köra hela huset på elverket. Men stänger då av all el värme först. Induktions hällarna fungerar men larmar ofta. Jag har aldrig bränt något med mina elverk,men jag tror att det är bra att ha ett överspännings skydd när man kör 3 fas.
Till dom som inte är elektriker brukar jag säga åt att använda skarvsladdar från elverket istället för att koppla in hela huset.
Om man vill laga mat så kan man köpa ett gasol camping kök från Biltema för några hundra. Det är betydligt billigare än ett elverk som drar elspisen.
Det funkar fint att kunna köra min pelletskamin när det behövs, värma mat i micron, kolla på TV och lite lampor.
Det duger gott dom få timmar som strömmen är borta.
Har även riktat en strålkastare ner mot mina grannar, detta enbart för att jävlas o visa att jag har ström.
Alltid lika roligt