Lägenheter med 1-fas till 3-fas

17 feb 2013 10:29 #1 av Henrik Eriksson
Jag har en en kund med ett hyreshus där det idag är 1-fas upp till varje lägenhet. Han vill nu att vi ska göra om till 3-fas för att kunna köra vanlig 3-fas spis.
Finns det någon annan fördel att göra om till 3-fas eller är det ett till tänkt system när det väl gjordes?

I källaren sitter 6 st mätartavlor ihop x2 och sammankopplas med 25mm2 såg det ut som. 63A in i fastigheten.

Jag försökte hitta ett block med flera mätartavlor som sitter ihop och är färdigkopplade, men kunde inte finna något sådant hos grossisterna.
Det jag även behöver är att kunna dra om från 1-fas till 3-fas efterhand vi gör om lägenheterna, kan inte byta bara 1 i taget då mätarna verkar vara sammanlänkade och sen till någon modul som skickar avläsningarna till el-leverantör.
Blir lite bökigt att ringa lokala nätägare och boka flytt av 1 mätare i taget och behöver släcka halva huset åt gången.

Någon som gjort något sådant här projekt som kan tänka sig att dela lite bra tankar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2013 14:09 #2 av Richard
Malmbergs säljer inga block. Kolla med en riktig grossist.

Detta är ett vanligt jobb. Görs dagligen av olika elfirmor

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2013 14:31 - 17 feb 2013 14:39 #3 av Henrik Eriksson
??? Seriös?
Malmbergs vet jag inte vad du fick med i bilden och elfirman är jag, dock inte gjort någon sådan här anläggning innan och frågade om lite info hur andra gjort.
Kollade på jobbet i fredags och försökt hitta lite info under helgen. Därav inte kunnat ringa till solar, storel eller ahlsell.

Trodde forumet var till för frågeställning och problemlösning.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2013 17:40 #4 av Martin
Det jag ställer mig frågande är om du kan få upp 4-5st kablar till varje lägenhet. Det är nog det du bör inrikta dig på först. Det finns mätarblock i nästan alla utföranden. En bra grossist hjälper dig att hitta om du inte gör det.

Smartast är nog att man helt enkelt gör så att man är 3-4man och bryter ner på morgonen. Tar bort gamla matningen och mätarblocken. och i med ny servis och nya mätarblock. Räcker tiden inte till så kan man provisoriskt lägga in varje lgh på 1fas till morgondagen och sen plocka lägenhet för lägenhet.

Hur man gör beror givetvis lite på hur det ser ut och om det är smidigt eller inte.

Folkklagar alldeles för hårt på att strömmen ska brytas. Är de inte hemma så är de bara bryta. Jag hänvisar alltid till Kontoret eller kunden/beställaren om någon besvärlig hyresgäst kommer och gnäller att man inte är klar etc. Är du rädd för att de ska klaga på att frysen inte kan vara utan så klarar den ju sig ett dygn om man inte öppnar den.

En annan tanken kan vara att bryta ner fastigheten. Lägga in en elbjörn under fastighetsmätaren och sen dra provisoriskt kablar till varje lhg antagligen genom ventilation/brevinkast/fönster etc och arbeta i godan ro.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2013 18:33 #5 av Henrik Eriksson
Ska försöka öppna en mätartavla samt en central och se vad det är för diameter på röret upp och om kablarna går att röra.
Min tanke för att vinna tid var att man hade 6 mätartavlor som satt ihop och var färdigkopplade för att vinna tid vid anslutning, tex via Garo.
Men ska se om hyresvärden är med på den stora ombyggnad som måste ske. Kanske bättre att köpa på sig lite 1-fas spisar och ha i lager när det är tillbud på sådana.
Strular någon matning så får man ju direkt problem och trist att ha vissa 1-fas och vissa 3-fas.

En helt annan fråga, finns det någon lathund som säger hur många lägenheter man kan köra på tx 63 A in. Kunden har tanke att bygga några små lägenheter i källaren men jag tror det kommer bli tight att klara det på 63 A när det är 12 lägenheter idag samt värmepump på fastigheten och en el-panna som stöter till på vintern.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2013 19:30 #6 av Bo Siltberg
Det finns grova tumregler som bygger på sammanlagring. Ju fler lägenheter, desto högre sammanlagring.
För 3-10 lägenheter: 5 kW grundlast + 2 * antal lägenheter.
För > 10 lägenheter: 12.5 kW grundlast + 1.5 * antal lägenheter.
Finns det TM, TT etc i lägenheterna bör man öka grundlasten lite.
Följande användare sa tack: Henrik Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2013 19:49 #7 av Viktor

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2013 20:55 #8 av Henrik Eriksson
tack för detta. Finns inte tm/tt idag men det pratades det med om att installera i framtiden i de lägenheter det finns plats.

Bo Siltberg skrev: Det finns grova tumregler som bygger på sammanlagring. Ju fler lägenheter, desto högre sammanlagring.
För 3-10 lägenheter: 5 kW grundlast + 2 * antal lägenheter.
För > 10 lägenheter: 12.5 kW grundlast + 1.5 * antal lägenheter.
Finns det TM, TT etc i lägenheterna bör man öka grundlasten lite.


vktor, precis vad jag letade efter. tack.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2013 11:39 #9 av Lars Blomkvist
Ja. Lägenheter drar inte så mycket.
Gjorde en långtidsmätning på srevis med 49 lght Inkl fastighetscentral.
Högsta belastning L1 = 74 A

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2013 18:09 #10 av Johan Runesson
Formen på mätarblocken brukar inte stämma överens med rörutloppen bakom mätartavlorna. Det är nog enklast att sätta upp 6st vanliga mätartavlor och sy med RK mellan tavlorna. Det är nog lämpligt att vara 3-4 personer om alla stigare ska bytas på en gång.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2013 20:11 #11 av Henrik Eriksson
Ja jag tror med det, verkar inte finnas någon smidighet att byta en stigare i taget vart efter de renoverar lägenheterna.
Så får nog bli som du skriver med lite mer arbetare samtidigt.

Johan Runesson skrev: Formen på mätarblocken brukar inte stämma överens med rörutloppen bakom mätartavlorna. Det är nog enklast att sätta upp 6st vanliga mätartavlor och sy med RK mellan tavlorna. Det är nog lämpligt att vara 3-4 personer om alla stigare ska bytas på en gång.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2013 20:49 #12 av Janne Larsson
Måste undra lite hur ni arbetar. När jag bytt mätarplattor/block i samband med renovering så har det inte krävts mer en två man att byta stigare och då tex i trapphus med fyra våningar, dvs 8-12 lägenheter. Detta görs på en till två dagar, en lägenhet i taget eller rättare sagt en våning i stöten, de tre nya faserna har jag kopplat ihop med den befintliga mätarens enda fas. och medans jag gjort det så har den andre killen börjat skruva upp de nya centralerna och jag har sedan kommit upp och gjort detsamma sen. 6-8 lägenheter hinner man ju lungt på två man på en dag om det inte är något riktigt kaotiskt rörstopp.
Sedan har man bokat tid med elleverantören valfri dag för att sätta de nya mätarna och då har jag skruvat upp de nya blocken/plattorna på förmiddagen så de har kunnat sätta mätare efter lunch.
Det går inte åt en massa folk som står på varandra, man behöver inte stressa och om något strular så står man inte där med 3-4 lägenheter strömlösa klockan 16 och får reda ut problemet hela kvällen med de boende skrikandes i trapphuset.
Följande användare sa tack: Henrik Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2013 20:54 #13 av Janne Larsson

Johan Runesson skrev: Formen på mätarblocken brukar inte stämma överens med rörutloppen bakom mätartavlorna. Det är nog enklast att sätta upp 6st vanliga mätartavlor och sy med RK mellan tavlorna. Det är nog lämpligt att vara 3-4 personer om alla stigare ska bytas på en gång.

[/quote]

Nja, man planerar väl var blocket ska sitta, sen tar man till tråd vid omdragning så det räcker. När det sedan är dags att montera blocket så slår man upp lite puts/betong där rören kommer ut så man kan sätta på en skarvmuff och så klammrar man fram slang med tråden i fram till blockets placering. Hålla på med massa lösa tavlor när det finns färdiga block verkar omständigt tycker jag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2013 22:04 #14 av Henrik Eriksson
Problemet jag har är att jag kommer inte åt röret bakom mätartavlan för att dra om tråden. Och demonterar jag 1 mätare så bryter jag fjärravläsningen. Mellan varje mätare går ett flexrör och i det går trådarna till en enda sändare för fjärravläsning. Så för att se röret krävs att jag tar bort hela tavlan med mätare.

Troligen lutar det åt att köpa in ett gång 230 V spisar då kunden tycker det blir lite dyrt och han får många spisar för pengarna.

Janne Larsson skrev: Måste undra lite hur ni arbetar. När jag bytt mätarplattor/block i samband med renovering så har det inte krävts mer en två man att byta stigare och då tex i trapphus med fyra våningar, dvs 8-12 lägenheter. Detta görs på en till två dagar, en lägenhet i taget eller rättare sagt en våning i stöten, de tre nya faserna har jag kopplat ihop med den befintliga mätarens enda fas. och medans jag gjort det så har den andre killen börjat skruva upp de nya centralerna och jag har sedan kommit upp och gjort detsamma sen. 6-8 lägenheter hinner man ju lungt på två man på en dag om det inte är något riktigt kaotiskt rörstopp.
Sedan har man bokat tid med elleverantören valfri dag för att sätta de nya mätarna och då har jag skruvat upp de nya blocken/plattorna på förmiddagen så de har kunnat sätta mätare efter lunch.
Det går inte åt en massa folk som står på varandra, man behöver inte stressa och om något strular så står man inte där med 3-4 lägenheter strömlösa klockan 16 och får reda ut problemet hela kvällen med de boende skrikandes i trapphuset.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2013 22:34 #15 av Janne Larsson
Ah...ok...då är jag med. Ja, då låter ju byte av spisar som ett bättre alternativ.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2013 05:32 #16 av Gunnar Stenquist
Ja är det priset på spisarna som styr skötseln av hyresfastigheter då undrar i alla fall jag hur det funkar i övrigt
Gunnar S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2013 09:23 #17 av Janne Larsson
Om elen är bra i övrigt så är det väl kanske ett bra alternativ att byta spisarna till nya 230V spisar och om det då sparas pengar så kan det ju läggas på annat i fastigheten. Hur många gånger har man inte dragit fram 3-fas, bytt till jordat, bytt en hel central osv utan att det skulle behövas just för elsäkerheten i en lägenhet/villa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2013 13:10 #18 av Magnus Runeson
Tips på 3-fas färdigkopplade mätarblock från Eldon ;)

www.eldon.com/127457_MATARBLOCK_MBV-sv_SE-.aspx

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder